Woning aanpassen: denk er op tijd over na

Op uw gemak keuzes maken en aanpassingen voorbereiden
U woont al jaren prettig in hetzelfde huis en wilt daar graag nog jaren blijven wonen. Maar u wordt ook een dagje ouder en loopt tegen steeds meer beperkingen van uw huis aan. U loopt niet meer zo gemakkelijk de trap op en af, bent bang om te struikelen over drempels of om uit te glijden in de badkamer. Tijd om uw woning aan te passen! Denk daar op tijd over na. Dan kunt u op uw gemak keuzes maken en de aanpassingen voorbereiden.

Welke aanpassingen heeft u nodig?

Bedenk wat u nodig heeft om uw huis veilig en comfortabel te houden. Met name als u minder goed kunt lopen, of minder goed gaat zien en horen. Hoe kunt u uw huis daarop aanpassen? Met een traplift? Drempels laten weghalen, bredere deuren laten plaatsen? Betere verlichting bij de voor- en achterdeur? Tweede trapleuning? Andere tegels in de badkamer? Of de garage verbouwen tot slaapkamer?

Huurwoning aanpassen

Als u in een huurwoning woont, mag u vaak kleinere aanpassingen doen. Voor grotere aanpassingen heeft u schriftelijke toestemming nodig. Vraag bij uw verhuurder na welke aanpassingen u mag laten doen.

Vergunning nodig?

Voor de meeste aanpassingen in uw huis heeft u geen vergunning nodig. Voor een kleine aanbouw meestal ook niet. Maar voor een ingrijpende verbouwing misschien wel, namelijk een omgevingsvergunning. Besef dat een vergunningaanvraag zo een paar maanden duurt. Zoek dus op tijd uit of u een vergunning nodig heeft.

Doe de vergunningcheck van het Omgevingsloket

Financiering

Een huis aanpassen of verbouwen kost geld. Veel geld. Dan is het goed alvast uit te zoeken hoe u dat gaat betalen:

• Met een extra hypotheek kunt u de verbouwing van uw eigen huis financieren. Ga in gesprek met uw bank over de mogelijkheden.
  • Bij veel gemeenten kunt u een Blijverslening afsluiten. U leent geld van de gemeente om de woningaanpassing te betalen. Zodat u langer van uw eigen huis kunt genieten. Hoe u de lening terugbetaalt, verschilt per gemeente.

LET OP Geld lenen kost geld

Vergoedingen

Ook kunt u van tevoren uitzoeken of u een vergoeding kunt krijgen:

• Als u uw woning moet aanpassen door een lichamelijke beperking of ziekte, dan kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding vanuit de Wmo. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Is de aanpassing nodig door een langdurige ziekte, dan kunt u een vergoeding vanuit de Wlz aanvragen bij het CIZ.
  • Soms kunt u een vergoeding van uw zorgverzekering krijgen. Bijvoorbeeld voor afstandbediening van licht, ramen en deuren. Vraag uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.

Advies over woningaanpassing

Als u graag advies wilt over aanpassing van uw woning, kunt u terecht bij een ouderenadviseur. Deze vindt u via:

U kunt ook advies vragen aan een ergotherapeut. Deze wordt vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering.