Zeven vragen over het zorghulp-platform

Het zorghulp-platform uitgelegd in zeven vragen.
Zorg en hulp bij elkaar brengen, brengt mensen bij elkaar. Een zorgvraag en een hulpaanbod wordt op een makkelijke manier aan elkaar gekoppeld op het zorghulp-platform, bij jou in de buurt. Een platform speciaal voor onze leden. In zeven vragen leggen wij het doel en de functie van het zorghulp-platform nog eens uit.

1. Wat is het zorghulp-platform?

Als Ledenvereniging hebben wij een platform ontwikkeld: een digitale plek waar zorg en hulp samenkomen. Je kunt er laagdrempelig een (zorg)vraag stellen of bijvoorbeeld een buur hulp aanbieden. Zo is hulp of antwoord maar één linkje bij je vandaan.

2. Waarom noemen wij het zorghulp-platform?

Het woord zorghulp zegt het al. In de naam zorghulp zijn de woorden zorg en hulp bij elkaar gebracht. Met elkaar verenigd. Een zorgvraag en een hulpaanbod samen op een platform is het zorghulp-platform.

3. Zou niet iedereen op dit zorghulp-platform actief moeten zijn?

Ja, dat vinden wij ook. Ieder lid kan zich op deze manier namelijk met een ander lid verenigen. Met de vereniging en het doel van de vereniging: zorgen voor elkaar. Het versterkt de verbinding met de leden in de buurt. Het zorghulp-platform oogt misschien als een stukje techniek, maar dat is slechts een ‘deurtje’ naar welkome en waardevolle contacten. Daar gaat het toch om?

4. Heeft ‘zorgen voor elkaar’ wel een zorghulp-platform nodig?

Voor elkaar zorgen is niet altijd eenvoudig. Naast het feit dat er - niet altijd zichtbaar - heel veel aan ‘zorghulp’ wordt gedaan, zien wij ook dat het goed is om elkaar daarbij te helpen. Als Espria Ledenvereniging zijn wij met velen (meer dan zeshonderdduizend mensen) en hebben wij de schouders om schouder aan schouder te kunnen staan en de brede schouders om de zorg voor elkaar, samen te dragen. Ons zorghulp-platform gaat helpen om elkaar beter te vinden. Een zorgvraag en een hulpaanbod vinden makkelijker hun weg - onder elkaar - op dit platform.

5. Hoe werkt het zorghulp-platform?

Op de pagina Zorghulp vind je een introductiefilmpje die een impressie geeft van het zorghulp-platform en wat je ermee kunt. Het spreekt voor zich dat wij natuurlijk helpen als er vragen zijn.

Je kunt ons altijd bellen via 088 - 383 20 00.

6. Is dit zorghulp platform ook handig voor mensen die graag vrijwilligerswerk doen?

Juist heel handig! Op het zorghulp-platform staat ook een ‘schuifje’ waar je door het uit of aanzetten zelf kunt regelen wanneer je beschikbaar bent voor hulp. Nederland is een land van veel vrijwilligers. Toch is het soms lastig voor vrijwilligers om iets op te pakken zonder vaste verplichtingen. Vrijwilligers willen dikwijls wel helpen, maar hebben ook hun eigen verplichtingen. Dat past niet altijd. Op het zorghulp-platform is het eigenlijk zelf te ‘regelen’. Je helpt wanneer je kan.

7. Hoe kom je op dit zorghulp-platform?

Ben je al lid van Espria Ledenvereniging dan hebben we het als volgt ingericht: In het magazine van december 2023 vind je een brief met de nieuwe zorghulp-pas. Deze pas dient eerst online geactiveerd te worden. Je checkt je gegevens of vult gegevens aan. Als de gegevens kloppen, word je gevraagd om een wachtwoord aan te maken. En dan kun je actief het platform gebruiken. Welkom!

In de video hieronder zie je hoe het platform werkt. Je kan ook rechtstreeks het platform bezoeken via Zorghulp.