Zo maakt u uw badkamer veiliger

10 slimme tips om ongelukken te voorkomen
Een gladde vloer, een hoge instap voor bad of douche, water en elektriciteit… In de badkamer liggen veel risico’s op de loer. Maar daar kunt u vaak op een eenvoudige manier wat aan doen.

10 slimme tips om uw badkamer veiliger te maken

Met deze eenvoudige ingrepen maakt u het al een stuk veiliger in de badkamer:

1. Antislip: badkamer minder glad

Voorkom glijpartijen met deze zichtbare en onzichtbare antislipproducten voor vloer, bad en douche:

• Spuit uw tegelvloer in met een antisliptegelspray. Daar ziet u niets van, maar uw vloer voelt direct minder glad aan. Ook als deze nat is.
  • Antislipstickers op de bodem van uw badkuip of douchebak maken de ondergrond stroever.
  • Met speciale antislipdouchesokken heeft u meer grip dankzij de rubberen zool. Ook handig om mee te nemen op vakantie of naar het zwembad.
  • Een rubberen antislipmat met zuignappen kan niet onder uw voeten wegglijden. Of maak uw badmat zelf eenvoudig antislip met behulp van wat klittenband en dit filmpje.

2. Gebruik een opstapje

Hoge badrand of douchebak? Een opstapje helpt om veiliger in en uit te stappen. Helemaal als u deze gebruikt samen met een wandbeugel. Plaats wandbeugels ook bij het toilet en de wastafel voor meer houvast.

3. Zittend douchen: veilig én comfortabel

Zittend douchen is veiliger als u niet (meer) zo stevig op uw benen staat, maar past ook in de trend van comfortabel douchen. Douchezitjes zijn er tegenwoordig in moderne, luxe en praktische varianten.

4. Makkelijk douchen in bad

Douchen in bad gaat een stuk makkelijker met een speciaal douchezitje. Of gebruik een badplank. Die biedt meteen een stevige steun om in of uit bad te stappen. Toe aan een nieuwe badkamer? Dan is een speciaal douchebad met een waterdichte deur nog handiger.

5. Veilig opgeborgen

Berg elektrische apparaten netjes op, zodat ze niet in contact met water kunnen komen. Lange snoeren bindt u eenvoudig bij elkaar met een tiewrap (kabelbinder) of elastiekje.

Weinig kastruimte? Schroef een tijdschriftcassette aan een muur of kast als extra bergruimte voor bijvoorbeeld een föhn of scheerapparaat

6. Voorkom bukken: plaats spullen op ooghoogte

Zet geen flessen shampoo, doucheschuim of andere spullen op de douchevloer, maar plaats ze in een wandrek dat u ophangt aan de muur of douchedeur. Dat scheelt veel bukken en staat netter.

Met een simpel kruidenrek of een stang met haken en mandjes aan de muur plaatst u eenvoudig badkamerspullen op ooghoogte.

7. Handig: sensoren

Kost het u wat meer moeite om de kraan open te draaien? Kies dan voor een elektronische badkamerkraan met een sensor. En met een bewegingssensor die gekoppeld is aan uw badkamerverlichting hoeft u in het donker ook niet meer te zoeken naar de lichtschakelaar. Handig én veilig.

8. Kraan eenvoudiger bedienen

Met een thermostaatkraan is het water direct en continu op de juiste temperatuur. Tip: laat, als dat mogelijk is, de kraan niet recht onder de douchekop monteren. Mocht het nodig zijn, dan kan ook iemand anders de kraan bedienen zonder nat te worden.

9. Verbouwen? Hou alvast rekening met de toekomst

• Installeer een zwevende wastafel voor gemakkelijker gebruik vanuit een (rol)stoel of rollator.
  • Kies voor een inloopdouche met gelijke vloer, dus zonder verhoogde instap.
  • Zorg voor voldoende bewegingsvrijheid. Zo houdt u ruimte voor iemand die u helpt.

10. Deur niet op slot

Doe de badkamerdeur niet op slot, of kies een slot dat van buitenaf makkelijk te openen is. Mocht u ooit in nood zijn, dan kan iemand u snel helpen.