Intensief zorgen. Maar wie helpt jou?

Anke Hos (53) zorgt al bijna 23 jaar voor haar zoon Thijmen
Anke Hos (53) zorgt al bijna 23 jaar voor haar zoon Thijmen die een aangeboren beperking heeft. Toen Thijmen geopereerd werd aan zijn voet en tijdelijk in een rolstoel terechtkwam, boorde Anke haar hele netwerk aan om duwers voor de rolstoel te vinden. Dat is gelukt, maar het had makkelijker gekund.

“Thijmen is nu 23 jaar, maar in zijn hoofd is hij altijd anderhalf gebleven. Hij is niet zindelijk en kan niet praten, maar hij kan wel lopen en dingen duidelijk maken.” Anke en haar man Richard moesten continu opletten. “Dat hij niet aan het gasfornuis zat of andere gevaarlijke dingen deed.” De zorg voor Thijmen was intensief, dus schakelden ze al snel aanvullende mantelzorgers in om zichzelf een beetje te ontlasten.

Met hulp op vakantie

“Een meisje uit onze kennissenkring dat verpleegkunde had gestudeerd, ging met ons mee op vakantie. Zij zorgde dan voor Thijmen als wij met onze andere drie kinderen gingen zwemmen of fietsen. Het beviel heel goed, dus ze is jarenlang als mantelzorger met ons meegegaan. Als ik met mijn man een stuk ging wandelen of boodschappen deed, voelde het bijna alsof we aan het spijbelen waren; of we een vakantie hadden binnen onze vakantie.”

'Ontroerend, al die mensen die tijd voor ons gezin wilden vrijmaken'

Vorig jaar zat Thijmen na een operatie aan zijn voet een klein jaar in een rolstoel. Anke zocht toen duwers voor de rolstoel, die ook zouden meegaan met uitstapjes van de dagbesteding. “Ik heb een appgroep aangemaakt met een mooie pluimage van mensen: een buurman, nichtje, familieleden, vriendinnen van vriendinnen. Zelfs toen ik aan het Gardameer zat, waren de duwers voor mij aan het werk. Dat voelde wel
heel rijk. Ik kan nog steeds ontroerd raken dat al die mensen tijd voor ons gezin wilden vrijmaken.”

Even bijtanken

Als Anke had geweten dat de ledenvereniging haar had kunnen helpen, had dat haar veel rust kunnen geven. Ze had kunnen bellen met de ledenadviseur. “Sparren met iemand is sowieso fijn om een andere kijk op iets te krijgen, en om op nieuwe ideeën te komen voor aanvullende mantelzorg.” Saar aan Huis was wellicht ook iets voor haar geweest. “Ik heb de mazzel gehad dat de juiste mensen op mijn pad kwamen, maar anders had ik via de ledenvereniging met korting een aanvullende mantelzorger
kunnen inschakelen. Juist die paar uurtjes voor jezelf, waarin je even kunt bijtanken, zijn belangrijk om het vol te kunnen houden.”

Saar aan huis

Heb je het gevoel dat je te veel vraagt van je mantelzorger of wil je graag iets vaker gezelschap? Dan is Vervangende mantelzorg mogelijk een uitkomst voor je. Een professionele hulp van Saar aan Huis komt bij je thuis voor licht huishoudelijke
hulp of voor een paar uurtjes begeleiding of gezelligheid. Geef aan wat je interesse is en Saar aan Huis zoekt iemand die bij je past. Een spelletje doen of samen de hond uitlaten? Formule 1 kijken of samen veganistisch koken? Er kan zomaar een Saar rondlopen die jouw interesse deelt.

Ledenvoordeel

Leden krijgen 5% korting op het uurtarief vanaf € 23,-.