Hulp bij crisis

Als er ineens een crisis is, weet je misschien niet meteen wat je moet doen. Moet je naar het ziekenhuis of naar de huisarts? Ook als er thuis iets gebeurt, is hulp bij crisis soms nodig.

Hulp bij crisis: spoed of niet?

Hulp bij crisis nodig? Is je eigen leven of dat van een ander in gevaar? Dan moet je natuurlijk meteen naar het ziekenhuis. Bel 112 om een ambulance te laten komen.

LET OP Als je naar de spoedeisende hulp gaat zonder dat er hoge nood is of zonder doorverwijzing, dan kan dat je veel geld kosten. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je moet doen.

Naar het ziekenhuis of de huisartsenpost?

Heb je dringende klachten, maar is er geen direct levensgevaar? Bel altijd eerst even met de huisarts of de huisartsenpost. Ga je direct naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis, maar is er geen dringend gevaar? Dan moet je de zorg, of een deel ervan, zelf betalen. Een bezoek aan de huisarts wordt wel vergoed door je zorgverzekering.

Hulp bij crisis in het weekend?

’s Avonds of in het weekend hulp bij crisis nodig? En is je huisarts niet aan het werk? Bel dan toch eerst het nummer van je huisarts. Op de voicemail hoor je welke vervanger je kunt bellen. Dit kan een andere huisarts zijn of de huisartsenpost. De arts die dienst heeft, geeft je advies over wat je het beste kunt doen.