Medicijngebruik

Help uw naaste veilig met medicijnen omgaan
Als mantelzorger is het belangrijk dat u alles weet over de medicijnen die de ander gebruikt, bijwerkingen en bij wie u terecht kan als er problemen zijn.

10 tips voor veilig medicijngebruik

Beoordeel of uw naaste in staat is zelf medicijnen in te nemen

Heeft u de indruk dat degene voor wie u zorgt in de war is of vergeetachtig? Bespreek dit met de arts. Misschien is het beter als hij of zij niet meer verantwoordelijk is voor het medicijngebruik.

Vraag uw apotheek om een actueel medicijnoverzicht

Dit overzicht neemt u mee als u met de ander naar het ziekenhuis of de polikliniek gaat. Behandelaren moeten weten welke medicijnen iemand gebruikt om snel de juiste beslissingen te kunnen nemen.

Geef wijzigingen door en laat weten wat uw naaste nog meer gebruikt

Verandert er iets in het medicijngebruik van degene voor wie u zorgt? Geef dit door aan de apotheek. Gebruikt de ander ook medicijnen die niet op recept zijn? Zoals Ibuprofen, Miconazolcrème of sint-janskruid? Vraag of de apotheek ook deze medicijnen op het medicatieoverzicht zet. Laat arts en apotheek ook weten als uw naaste de medicijnen combineert met alcohol of drugs.

Vragen over medicijnen of bijwerkingen? Stel ze uw arts

Wilt u iets weten over de medicijnen die de ander gebruikt? Twijfelt u aan de juiste dosering of heeft uw naaste last van bijwerking? Neem contact op met uw arts. U als mantelzorger bent vaak de eerste die signaleert als een medicijn niet goed werkt. Als de ander erge pijn heeft bijvoorbeeld. Of als hij of zij suf of slaperig is, moeite heeft met slikken of diarree of verstopping heeft.

Ken de bijwerkingen

Zorg dat u op de hoogte bent van mogelijke bijwerkingen. Let goed op of de ander hier last van heeft. Meld ook allergieën of bijwerkingen van eerder gebruikte medicijnen aan de apotheek en arts.

Volg het voorschrift en lees de bijsluiter

Zorg ervoor dat de ander de medicijnen gebruikt zoals voorgeschreven. Breek medicijnen alleen doormidden als uw arts of apotheker dit voorschrijft. Mag uw naaste het medicijn op een lege maag innemen?

Bewaar medicijnen op een droge donkere plek

Sommige medicijnen moeten in de koelkast bewaard worden. Zorg dat kinderen niet bij de medicijnen kunnen.

Gebruik een pillendoos

Een pillendoos (officieel: medicijndispenser) helpt om medicijnen op het juiste moment en in de juiste dosering in te nemen. Een gewone pillendoos koopt u bij de apotheek. Of gebruik bijvoorbeeld:

• Baxter-rol: een rol met zakjes die de apotheker voor u klaarmaakt. Elk zakje bevat de juiste dosering. Op het zakje staat de naam van uw naaste, welk medicijn het is en hoe het eruit ziet, de datum en hoe laat het ingenomen moet worden.
  • Philips Medido: een automatische medicijnverstrekker die u eraan herinnert dat uw naaste medicijnen moet innemen en die de juiste dosering geeft. Meer informatie op de website van Philips.

Spreek af: wie doet de tweede check?

Sommige medicijnen moeten voor gebruik dubbel gecontroleerd worden. Dat geldt voor risicovolle medicijnen zoals insuline, morfine, of antibiotica-infuus. Een tweede zorgverlener moet dan checken of het medicijn en de dosering klopt. U kunt deze rol samen met de thuiszorgmedewerker op u nemen. Ook uw naaste kan de check doen samen met de thuiszorgmedewerker. Maak hierover duidelijke afspraken.

Zoek antwoord op internet

Vragen over medicijnen? Kijk ook eens op:

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over medicijngebruik bij mantelzorg? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.