‘Medeleven is fijn, maar het liefste wil je een oplossing’

Ervaring met huishoudelijke hulp via de ledenvereniging
Sinds mevrouw Kuijlenburg (67) een brommerongeluk heeft gehad, kan ze bijna niets meer zelf. Haar man, die hart- en longpatiënt is, kan haar niet te hulp schieten. En familie woont te ver weg.

Via Medicare in het ziekenhuis kon mevrouw Kuijlenburg een bed en krukken regelen, waardoor ze in elk geval zelfstandig door het huis kan bewegen. Maar dat bleek niet genoeg. 'Door de harde val heb ik mijn elleboog complex verbrijzeld en mijn lies verrekt', vertelt ze. 'Iets simpels als het toilet schoonmaken of stofzuigen, lukt niet meer.' 

In de steek gelaten

Mevrouw Kuijlenburg kreeg nog een tijdje thuiszorg na haar operatie – waaronder hulp bij dingen als aankleden en wassen. Maar huishoudelijke hulp was niet te krijgen. Toen dat wegviel, moest ze op zoek naar een andere oplossing. 'Op een gegeven moment werd het huis alsmaar viezer', zegt ze. Mevrouw Kuijlenburg wist hoe moeilijk het kan zijn om huishoudelijke hulp te krijgen via de Wmo, door wat ze drie jaar geleden had meegemaakt. Ze brak toen haar bovenarm op dezelfde dag dat haar man aan zijn pols werd geopereerd. Mevrouw Kuijlenberg: 'De Wmo voorzag niet in hulp, we moesten het zelf oplossen. We voelden ons enorm in de steek gelaten.'

Huishoudelijke hulp via de ledenvereniging

Daarom besloot ze deze keer om huishoudelijke hulp via de ledenvereniging in te schakelen. Een telefoontje naar het servicecenter was genoeg. Mevrouw Kuijlenburg: 'Ik kon precies aangeven welke hulp ik nodig had. Zo konden de medewerkers van het servicecentrum gelijk in actie komen. Een paar dagen later had UWassistent al een huishoudelijke hulp voor ons gevonden. Daar zijn we nog altijd dankbaar voor. Begrip en medeleven is fijn, maar het liefste wil je gewoon een oplossing.'

Verademing 

Nu komt er elke twee weken een huishoudelijke hulp bij het stel over de vloer. Bijvoorbeeld om te stofzuigen en de badkamer schoon te maken. 'Een verademing', aldus mevrouw Kuijlenburg. 'Zo’n ziekenhuisbed in je woonkamer geeft al een rommelig gevoel. Als je dan ook nog eens de hele dag tegen viezigheid moet aankijken, voel je je nog vervelender.' Daarnaast zorgt een opgeruimd huis ook voor rust, merkt mevrouw Kuijlenburg. 'Ik heb nog steeds pijn bij elke beweging met mijn elleboog. Dat ik nu minder zelf hoef te doen, maakt mijn herstel een stuk fijner.' 

Fijn gezelschap

Mevrouw Kuijlenburg hoopt eind oktober een elleboogprothese te krijgen. Dan kan ze langzaam nog meer huishoudelijke taken op zich nemen. Toch is ze voorlopig niet van plan om de hulp op te zeggen. Ze kan de elleboogprothese niet zwaar belasten, waardoor ze beperkt zal blijven. Daarnaast is het fijn gezelschap. 'Onze hulp is een heel lieve vrouw. We kunnen onderling goede afspraken maken en ze neemt echt veel zorg uit handen. We zijn hartstikke blij dat ze er is.'

Chatten


Chat met onze
ledenadviseur

Chat offline


Mail met onze
ledenadviseur