4 nieuwe woonvormen op een rij

Samenwonen met leeftijdsgenoten? En de zorg, de tuin en klusjes delen? Deze woonvormen maken het mogelijk.
Samen in een huis, maar wel zelfstandig wonen en zorg en klussen delen. Maak kennis met nieuwe manieren van samenwonen.

We wonen steeds langer zelfstandig. Het bejaardenhuis zoals we dat vroeger kenden bestaat bijna niet meer. Bent u benieuwd naar andere vormen van wonen en zorg? Er zijn steeds meer mogelijkheden. Trek bijvoorbeeld met vrienden, buren of familieleden samen in een huis. Deel de zorg en biedt elkaar hulp waar nodig.

1. Kangoeroewonen
    Bent u mantelzorger? Dan kan kangoeroewonen een praktische oplossing voor u zijn. Bij kangoeroewonen woont u in de hoofdwoning en de persoon voor wie u zorgt in een ‘buidelwoning’ op uw erf. Bijvoorbeeld uw (schoon)ouders of (ziek) kind. Zo woont u beide zelfstandig en bent u toch dichtbij als hulp nodig is.

2. Wonen in een hofje
    Kent u de hofjes van vroeger nog? Ze worden weer hip. Een binnenplaats met woningen rondom. De tuin wordt samen gedeeld, verder woont iedereen zelfstandig. Kenmerkend voor de hofjes is dat buren elkaar veel helpen bij allerhande klusjes. In april 2017 start in Zwolle de bouw van het eerste hofje nieuwe stijl. Daarnaast zijn er plannen in Hardenberg, Zwartewaterland, Amersfoort en Den Haag. De Knarrenhof is een landelijke organisatie die bewoners centraal stelt en overal in het land nieuwe woonvormen bouwt, zoals hofjes. Wilt u weten of er bij u in de buurt een hofje of andere woonvorm gebouwd wordt? Kijk voor meer informatie op de website van de Knarrenhof.

3. Particulier wooninitiatief
    Bij deze vorm woont u samen met anderen in een huis of complex.
    U heeft allemaal uw eigen woning en koopt samen zorg en begeleiding in bij een organisatie of persoon.

4. Samen wonen voor ouderen
    Samen in één huis, maar wel uw eigen woonruimte. De gemeenschappelijke ruimten, zoals de keuken, deelt u met uw leeftijdsgenoten. Voordeel is dat u elkaar kunt helpen bij klusjes, het halen van boodschappen of het erop uit gaan. En gezelschap is op deze manier natuurlijk makkelijk op te zoeken.

Sommige woonvormen zijn volgens het Kenniscentrum Wonen en Zorg nu nog vrij onbekend in Nederland. Maar de verwachting is dat we deze nieuwe manieren van wonen over tien jaar veel meer zien.

Woonvormen in uw gemeente
Wilt u weten wat er in uw regio of gemeente aan woonvormen bestaat?

Bel de ledenconsulent, 088 – 383 20 00 of stuur een mail naar service@ledenconsulent.nl.