Woonvormen voor verschillende woonwensen

Kan je nog zelfstandig wonen? Of zou je graag met anderen wonen, in een woongroep bijvoorbeeld? Kleiner wonen kan ook. Bekijk welke woonvormen er zijn en welke bij jou passen.

Woonvormen

Wil je zelfstandig wonen, maar wel met zorg of met leeftijdgenoten in de buurt? Er zijn woonvormen waarbij je zelfstandig woont en met anderen de zorg deelt voor klusjes of de tuin. Handig en erg gezellig. Kies bijvoorbeeld voor wonen in een hofje of kangoeroewonen. Vraag bij je gemeente na welke woonvormen er zijn bij jou in de buurt.

Kleiner wonen? Zo pak je het aan

Zijn de kinderen het huis uit en is je huis ineens te groot? Kleiner wonen past dan waarschijnlijk beter bij je. Bepaal wat je woonwensen precies zijn. In welke wijk wil je wonen? Aan welke eisen moet je nieuwe huis voldoen? Kijk ook naar de financiële kant: wat kun en wil je betalen aan je nieuwe huis? Begin ruim van tevoren met opruimen van je spullen. In je nieuwe huis heb je er waarschijnlijk geen ruimte meer voor.

Begin een woongroep

Passen bestaande woonvormen niet bij je? Begin zelf een woongroep. Je woont dan samen met mensen die dezelfde leeftijd en interesses hebben als jijzelf. Er zijn verschillende manieren om een woongroep te vormen. Wil je bijvoorbeeld samen huren, kopen of bouwen? Lees meer over gemeenschappelijk wonen.

Wet langdurige zorg (Wlz)

Lukt zelfstandig wonen niet meer? Omdat je zorg nodig hebt of omdat je partner ziek is? De Wet langdurige zorg (Wlz) is een oplossing als mantelzorg geen optie meer is. Je maakt gebruik van de Wlz als je 24 uur per dag zorg nodig hebt. Vraag zelf Wlz aan of vraag iemand om het voor je te doen. Je stuurt je aanvraag naar het CIZ. Van het CIZ hoor je of je gebruik mag maken van de Wlz.