Eerste hulp bij pesten

Tips en organisaties die jou helpen
Pesten komt voor bij jong en oud en op verschillende manieren. Blijf er niet mee zitten, vraag om hulp.

Een kind kan op school de pineut zijn, een volwassen persoon op zijn werk. Zelfs op oudere leeftijd vindt pesten plaats. Bewoners in een woon-zorgcentrum worden bijvoorbeeld uitgesloten aan een bepaalde tafel of mogen niet meedoen met een activiteit. Word jij ook gepest? Of iemand in jouw omgeving? Je kunt er iets aan doen.

Wanneer wordt plagen pesten
Er is verschil tussen plagen en pesten:

Plagen

Pesten

Plagen gebeurt soms

Pesten gebeurt vaak en langere tijd

Je kunt het aangeven als je het niet leuk meer vindt

Pesten kun je meestal niet stoppen

Er wordt over en weer geplaagd

Pesten werkt altijd één kant op

Iedereen vindt het grapje of de opmerking leuk

Pesten zorgt altijd voor verdriet bij iemand

Plagen is altijd lollig bedoeld

Gemeen bedoeld

Tips als je gepest wordt:

• Praat erover! Houd het niet bij jezelf. Deel jouw verdriet, pijn of frustratie.
  • Neem iemand in vertrouwen. Bijvoorbeeld een familielid, buurvrouw, kennis of een vertrouwenspersoon op je werk.
  • Schrijf op wat je wil vertellen. Soms is het makkelijker jouw verhaal op papier te delen, dan erover te moeten praten.
  • Vertel wat je dwarszit, hoe je je voelt en wat het pesten met jou doet.
  • Schaam je niet! Je bent helaas niet de enige.
  • Laat zien dat je sterk bent. Loop rechtop en kruip niet weg in een hoekje.
  • Probeer het pesten te negeren, hoe moeilijk dat ook is.
  • Ga het gesprek aan met degene door wie je gepest wordt. Vaak verwacht de pester dit niet.
  • Maakt het pesten je somber? Ga naar de huisarts voor advies.

Hulp bij pesten

Pesten op school

• Ga in gesprek met school. Meld het bijvoorbeeld bij de vertrouwenspersoon, hoe kan zij helpen?
  • Kindertelefoon voor vragen van kinderen van 13-18 jaar, 0800 – 0432 (gratis en anoniem). De kindertelefoon is elke dag bereikbaar van 11.00-20.00 uur en in het weekend van 14.00-20.00 uur.
  • Gepest worden is een hulplijn voor kinderen van 14-18 jaar. Zij kunnen bellen met vragen over pesten 0800 – 90 50 (gratis). Er is ook een noodlijn voor acute hulp 088 – 234 04 32 (24/7 bereikbaar).
  • Pestweb is voor kinderen en hun ouders/verzorgers die vragen hebben over pesten. Bellen kan van maandag tot en met vrijdag van 13.00-15.00 uur via 0800 – 282 828 0 (gratis vanaf een vast toestel) of met een mobiel toestel op dezelfde tijden naar 0900 - 282 828 0 (lokaal tarief).
  • De huisarts is er ook voor hulp en advies.

Pesten op het werk

• Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht hun medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting, zoals pesten.
  • Ga naar de vertrouwenspersoon op jouw werk en vertel wat er gebeurt. Heeft jouw bedrijf geen vertrouwenspersoon, dan kan het bedrijf een benaderen via de arbodienst of de brancheorganisatie.
  • U kunt je problemen ook delen met de bedrijfsarts of de huisarts.

Digitaal pesten

• Verzamel zoveel mogelijk bewijs van de pesterijen. Zoals data en tijdstip, berichten die over jou gedeeld worden, webadressen etc.
  • Wil je melding maken van pestgedrag op social media? Kijk in de handleiding van het sociale medium dat je gebruikt hoe je dat doet.
  • Als er filmpjes van jou op social media zijn geplaatst, is het slim dat ook als bewijs op te slaan. In de handleiding van de website HelpWanted lees je hoe je dat doet. Kom je er zelf niet uit, vraag dan iemand om je te helpen.
  • In dit filmpje op Youtube krijg je tips hoe je digitaal pesten stopt.
  • Weiger of blokkeer altijd direct de persoon die jou pest.

Pesten van ouderen

• Bespreek het pesten altijd. Neem iemand in vertrouwen en deel jouw gevoel.
  • Woon je in een woon-zorgcentrum? Vraag na bij wie je een klacht kunt indienen over het pestgedrag.
  • Een woon-zorgcentrum kan het pesten verminderen door bijvoorbeeld een pestprotocol te schrijven. Daarin staat wat het huis doet om pesten te voorkomen en bij wie bewoners zich kunnen melden die gepest worden.