Ervaringsverhaal Annet

Goed voor je humeur
Annet (46) checkt einde dag ze of ze 250 stappen per uur heeft gezet, haar ideale aantal. “Dat stimuleert me niet te lang achter elkaar te zitten. Als dat lukt, ben ik ‘s avonds ook energieker.” Een smartwatch leek Annet eerst maar niets.

Totdat ze in de sportschool de resultaten van haar work-outs elektronisch kon bijhouden met een polsbandje. “Ik werd vrolijk van die feedback. Dat wilde ik ook bij andere activiteiten, zoals wandelen en tennissen.” Daarnaast zag ze het enthousiasme van mensen in haar omgeving over hun smartwatch. Nu wil Annet niet meer zonder. “Daarvoor heeft hij een te positieve invloed op mijn humeur. De Apple Watch zorgt ervoor dat ik beter voor mezelf zorg.”

Annet beweegt nu meer en is vaker buiten. Ze heeft niet het gevoel dat de watch haar gedrag bepaalt; ze kan de meldingen rustig negeren of uitzetten. “Ik kijk zelfs minder op mijn smartphone.” Met een schuin oog ziet ze de appjes van de telefoon binnenkomen op haar watch en regelmatig denkt ze nu: dat kan wel wachten. De Apple Watch heeft ook een sociale kant. “Je hebt sneller contact met onbekenden die er één dragen. Je wisselt ervaringen uit en geeft elkaar complimentjes. Als hij trilt omdat ik te lang heb gezeten, ga ik even lopen, ook op kantoor. Ik kan mij bijna niet meer voorstellen dat ik eerst zo lang onafgebroken stil zat aan mijn bureau.”