Ervaringsverhaal Marleen

'Ik word vrolijk van de feedback'
Marleen (58) kreeg een smartwatch als verjaardagscadeau van haar man. Ze was ziek geweest, wilde fitter worden en 10 kilo afvallen. Het lukte haar, met hulp van de Apple Watch die bijna dagelijks om haar pols trilt. Zo ‘communiceert’ ze met haar smartwatch. Zij stelt haar voorkeuren en doelen in: hoeveel stappen per dag, hoeveel uur slapen, wat is een normale hartfrequentie et cetera. De watch laat haar regelmatig weten of ze eraan voldoet. En dan is het aan Marleen. “Geef ik gehoor aan het signaaltje om nog wat extra stappen te zetten om mijn doel te behalen of niet? Mij motiveert het om voor die eindstreep te gaan, dat voelt lekker. Anders zou ik het echt vergeten zijn.” Ze stelde ook een bedtijdsignaal in. “Ik zag op mijn watch dat ik ongemerkt steeds later naar bed ging en dus korter sliep. Ik wil graag zeven uur slapen om fit te blijven. Door dat bedtijdsignaal ga ik nu weer eerder naar bed.”

Op de goede weg

’s Nachts monitort de smartwatch je slaapkwaliteit. Marleen: “Ik vind het leuk om te weten of ik op de goede weg zit. Zodra ik wakker ben, kijk ik hoeveel uur ik heb geslapen en hoe diep mijn slaap was. Als ik zie dat mijn hartslag in rust 70 was en geen 60, zoals gebruikelijk, dan weet ik dat ik meer slaap en beweging nodig heb. Ik hoorde dat je met de Apple Watch zelfs een hartfilmpje kunt maken. Dat gaat mij net even te ver, maar de watch houdt me wel alert en mijn conditie verbetert. Eerst was mijn hartslag bij het wandelen wat te hoog, die zat steeds boven de 100. Na een aantal weken zag ik dat ‘ie langzaam afnam.” Kan ze nog zonder smart- watch? “Kunnen wel, willen niet.”

Fanatiek

De Apple Watch heeft fans in alle leeftijden en met allerlei wensen. Niet vreemd, het aantal mogelijkheden is groot. Zo kan hij je lichaamstemperatuur bijhouden, handig als je bijvoorbeeld je cyclus wilt volgen. Ook kan hij het zuurstofgehalte in je bloed checken. De watch geeft live informatie over je gezondheid, op basis daarvan kun jij ervoor kiezen je gedrag bij te stellen. Dat is de grote winst, volgens dr. Peter van Dijk, internist bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Het gebruik van smartwatches voorkomt potentieel gezondheidsschade. Half Nederland kampt met overgewicht en ruim een miljoen mensen heeft diabetes. Met leefstijlaanpas- singen kun je daar vaak vanaf komen en zodoende het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Resultaten vergelijken met andere smartwatch gebruikers, stimuleert het gebruik, weet internist Peter van Dijk. “Door elkaar te steunen, haal je gemakkelijker je doelen. Gebruikers zien soms op hun watch dat ze schrikbarend weinig bewegen. Van dat inzicht worden ze fanatiek.”