Ervaringsverhaal Bianca

“Als je andere ouders spreekt lijkt zindelijk worden de normaalste zaak van de wereld, nou ik heb wel ontdekt dat dit zeker niet bij elk kind zo werkt.”
Bianca geniet samen met haar partner en drie kinderen van hun leventje in Wezep. Wanneer hun jongste dochter op 3-jarige leeftijd netjes zindelijk is, lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Helaas ging het na een liesbreukoperatie mis en ontstonden er plasproblemen. “Regelmatig werd ze wakker in een nat bed. Dat was de trigger waarvan ik dacht, of continu een volle luier en een nat bed of we gaan nu kijken hoe we dit op een andere manier kunnen oplossen.”

Magazine

Bij Bianca haar eerste zwangerschap werd ze al lid van Espria Ledenvereniging. Zo kon ze voordelig een borstkolf huren. “Vanaf dat moment zijn we altijd lid gebleven en ontvangen we eens in de zoveel tijd een magazine. Daar las ik eens iets over een plaswekkertraining.” Op dat moment waren er geen zindelijkheidsproblemen. Toen dat na de operatie wel zo was, dacht Bianca direct terug aan het betreffende artikel.”

Traumatische ervaring
De jongste dochter van Bianca en haar partner was zindelijk op een leeftijd van 3 jaar. Toen ze op 4-jarige leeftijd geopereerd werd aan een liesbreuk, ontstonden er daarna plasproblemen. “Of de operatie echt de oorzaak is geweest, hebben we nooit verder laten onderzoeken. Maar natuurlijk was het wel opmerkelijk. Voordat onze dochter naar huis mocht na de operatie, moest ze eerst zelfstandig geplast hebben. Daar zat toen zoveel druk op. Je moet plassen, je moet plassen. Continu drinken en ijsjes eten en maar weer proberen te plassen. We denken dat deze hele gebeurtenis in combinatie met de vervelende narcose voor haar traumatisch is geweest.”

Hoe nu verder?
Ik ben veel informatie gaan opzoeken over hoe het kwam dat mijn dochter ineens haar plas niet meer kon ophouden. Ze liet echt meerdere keren per dag alles lopen. Tijdens de zoektocht vond ik het fijn erachter te komen dat zindelijk worden echt niet bij elk kind iets vanzelfsprekends is. Het ziekenhuis heeft daar een grote rol in gespeeld en ook het artikel over de plaswekkertraining heeft ons geholpen de situatie beter te begrijpen. Daar spraken ze over kinderen van zeven jaar die in de nacht nog niet zindelijk zijn. Dat zet je wel aan het denken en dan besef je dat je niet de enige bent waarbij dit zo is. Bijna alle ouders die je spreekt ervaren geen problemen, geen slapeloze nachten, nee hoor, alles ging heel gemakkelijk. En ook mijn eigen moeder snapte het niet: waarom plast ze dan nog in haar broek? Dat is toch niet normaal…”. Het neefje van Bianca maakte destijds ook gebruik van de plaswekkertraining. En met succes. Haar schoonzusje was erg positief. Dat was het moment dat Bianca ook besloot te starten.

Starten met de plaswekkertraining

Inmiddels ging het plassen overdag gelukkig een stuk beter, doordat het zelfvertrouwen van Bianca’s dochter groeide en ze zich veilig voelde op school. “De plasongelukjes werden overdag steeds minder en daarom durfde ze het aan om ook in de nacht te gaan oefenen. Ze was de nachtluiers ook zo zat. We vonden het belangrijk haar mee te nemen in het hele proces. Samen boekjes lezen, uitleg geven over de onderbroekjes, een alarmgeluid kiezen en het volume bepalen.” Bianca en haar partner hadden nooit verwacht dat het zo snel beter zou gaan. Na drie maanden waren het alarm en de onderbroekje niet meer nodig en ging ze zelfstandig één keer per nacht naar het toilet. Wanneer ze in de ochtend wakker werd, was alles droog. “Ik raad alle andere ouders de plaswekkertraining aan, doe het wel! Het heeft mijn dochter echt een boost van zelfvertrouwen gegeven en als ouder geeft het je ook rust. Ze is nu inmiddels ook al een paar keer wezen logeren. Dan had ze de plaswekker mee. Gewoon in haar tas, voor haar eigen veiligheid. Dat gaf haar een goed gevoel.”

Toch weer even mis
Helaas ging het rond de aankomst van Sinterklaas en al de spanning die dat met zich meebracht toch weer even mis. “Ze was de trigger gewoon weer even kwijt. We hebben toen opnieuw de plaswekker erbij gepakt om die koppeling weer goed te krijgen in haar hoofd. Ze blijft toch gevoelig voor bedplassen wanneer een externe factor haar wat stress geeft.” Bianca is dan ook blij dat ze de plaswekker destijds kochten en niet huurden. Wanneer het even niet zo goed gaat, pakken ze de plaswekker er weer bij. Ook zijn ze begin dit jaar gestart met het zindelijk maken van hun jongste dochter die aangaf geen luiers meer om te willen. “Ook zij werd niet altijd wakker als ze moest plassen. Met de plaswekkertraining ging het bij haar al heel snel goed!”

Heb geduld
“Ik zou andere ouders vooral willen zeggen: heb geduld! En luister ook niet te veel naar andere ouders. Het gaat echt niet altijd zomaar vanzelf en ieder kind is anders. Zorg daarnaast dat je echt genoeg extra kleren, beddengoed en onderbroeken hebt. En dat je alles klaar hebt liggen tijdens de plaswekkertraining. Dat wanneer het misgaat je direct kunt handelen. Want kinderen zijn ook gewoon moe en willen graag weer zo snel mogelijk verder gaan slapen. En als het mogelijk is, start met de plaswekkertraining in de zomer. Want in de winter duurt drogen veel en veel langer.”

Benieuwd of een plaswekkertraining voor jouw kind ook de oplossing is? Ontdek meer over de voordelen van een lidmaatschap van Espria Ledenvereniging.

Chatten

Chat met onze