Klaar met al die wachtwoorden?

Zo ga je er veilig mee om
Je regelt bijna alles online, zoals je bankzaken, kleren, boeken en vakantie. Dan ben je vast klaar met al die wachtwoorden die je moet onthouden. Wat is nou een veilige oplossing?

Niet veilig: wachtwoorden opschrijven

Dat wachtwoorden opschrijven en bewaren in een notitieboekje niet veilig is, wist je al. Zo'n boekje is vrij gemakkelijk te vinden. Wat als dat in verkeerde handen komt?

3 oplossingen om wachtwoorden te onthouden

1. Redelijk veilig: nieuw wachtwoord aanvragen

Elke keer een nieuw wachtwoord aanvragen lijkt redelijk veilig maar is niet helemaal waterdicht. Wat gebeurt er als iemand die bij je mailbox kan, een nieuw wachtwoord aanvraagt? Daarom gebruiken steeds meer websites een extra beveiliging, zoals een sms-code. Dat maakt deze methode wel veiliger.

2. Bijna veilig: lang wachtwoord

• Hoe langer je wachtwoord, hoe moeilijker het is te kraken. Gebruik bijvoorbeeld een zin die je gemakkelijk kunt onthouden. Stel, je luistert graag naar singer-songwriters en je bent geboren op 8 juni 1970. Dan is IkHouVanSinger-Songwriters08061970 een prima wachtwoord. Maak het nog lastiger te kraken door de getallen tussen de woorden te zetten: Ik08Hou06Van1980Singer-Songwriters.
  • Wordt het wachtwoord je te lang? Kort het dan af, bijvoorbeeld tot ihvss08061980 of i08h06v1980ss. Ziet er voor de meeste mensen nog best ingewikkeld uit, maar voor jou vrij eenvoudig te onthouden.
  • Omdat een lang wachtwoord behoorlijk veilig is, zou je het voor meerdere websites kunnen gebruiken. Maar dan loopt je wel weer risico als iemand dat wachtwoord achterhaalt.

3. Veilig: wachtwoordmanager

• Een wachtwoordmanager is de meest veilige optie. Zo'n app vult de juiste inloggegevens automatisch voor je in. Je hebt daarvoor alleen één centraal wachtwoord nodig. Dat mag best ingewikkeld zijn, bijvoorbeeld zo'n zinwachtwoord. Schrijf dit centrale wachtwoord niet op, verander het regelmatig en je zit veilig.
  • De 3 beste wachtwoordmanagers: Groot voordeel: je kunt voor elke website een ander wachtwoord aanmaken. En wachtwoordmanagers werken op al je apparaten.
  • LET OP In veel internetbrowsers zoals Edge, Google Chrome, Firefox en Safari kun je ook je wachtwoorden opslaan. Dit is niet altijd veilig. Alleen bij Firefox en Safari worden ze veilig opgeslagen achter een hoofdwachtwoord. Bij andere browsers zijn ze vrij gemakkelijk te stelen.