Ben ik te dik?

Je weet het binnen 5 minuten
Ernstig overgewicht is niet goed voor je gezondheid. Je ontwikkelt sneller diabetes, een hoog cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk. Ook krijg je grotere kans op hart- en vaatziekten. Maar wanneer ben je nu te dik? En hoeveel dan? Doe deze test en je weet het binnen 5 minuten.

Test of je te dik bent

1. Bepaal je BMI

BMI staat voor Body Mass Index en is de verhouding tussen je gewicht en lengte. Een BMI-test is geschikt voor volwassenen in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. Dit omdat zo'n test is gebaseerd op volwassenen met een gemiddelde spier- en vetmassa. Ben je ouder dan 70 jaar, dan bepaalt je je overgewicht alleen met je buikomvang.

Wij selecteerden 3 BMI-testen: voor jou.

Als je BMI hoger is dan 30, dan heb je ernstig overgewicht (obesitas). Overleg in dat geval altijd met je huisarts over mogelijkheden voor professionele hulp.

2. Meet je buikomvang

Weet je je BMI? Meet dan nu de omvang van je buik, ter hoogte van je navel. Deze omvang zegt iets over de hoeveelheid vet in je buikholte. Voor je huisarts is ie een belangrijke aanwijzing om te bepalen of je echt te dik bent. Veel buikvet betekent een hoger risico op hart- en vaatziekten. Terwijl vet rond de heupen hier niet of nauwelijks effect op heeft

De Hartstichting legt uit hoe je je buikomvang meet.

Ik ben te dik, wat nu?

Als je te dik bent, zit er maar één ding op: gezonder eten en drinken, en meer bewegen. De ledenvereniging helpt je daarbij met veel tips en informatie:

Afvallen

Wil je afvallen? We leggen je uit hoe je iets doet aan je overgewicht.