Zo doe je iets aan je overgewicht

Op weg naar een gezond gewicht
Als je veel te zwaar bent, is het goed om af te vallen. Vooral voor je gezondheid. Want van overgewicht kun je last hebben. Je bent snel buiten adem, voelt druk op de borst, krijgt pijn in je gewrichten. Daarnaast lijden je organen eronder en heb je grotere kans op diabetes. Deze 5 tips helpen je op weg naar een gezond gewicht.

5 tips voor minder overgewicht

Heb je overgewicht? Deze 5 tips helpen je op weg naar een gezond gewicht:

1. Maak plannen

Afvallen begint met plannen maken. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

• Wat ga ik veranderen aan mijn voeding?
  • Hoeveel en hoe vaak wil ik bewegen?
  • Ga ik in mijn eentje afvallen of onder begeleiding?

Maak een tijdschema. Wanneer wil je je streefgewicht bereiken? Bedenk altijd: jouw kilo’s zijn er niet in één dag aan gekomen en zijn er ook niet in één dag weer af.

2. Vraag hulp aan een deskundige

Vind je afvallen en bewegen moeilijk in je eentje? Kies dan voor begeleiding, dan heb je een steuntje in de rug. Deze deskundigen helpen je graag:

• Huisarts
    Deel je problemen en vraag advies. Spreek bijvoorbeeld af dat je een week lang bijhoudt wat je eet. Lukt het niet om gezonder te eten? Maak opnieuw een afspraak voor hulp. Sommige huisartspraktijken hebben een diëtist of GGZ-ondersteuner bij wie je terechtkunt. Of een beweegprogramma waaraan je kunt deelnemen.
  • Diëtist
    Een diëtist geeft je adviezen over gezonde voeding. Hoe verander je je eetpatroon? Hoe stel je een voedingsschema op etc.
  • Psycholoog
    Je overgewicht kan komen door psychische problemen. Een psycholoog helpt je om je gedrag te veranderen.
  • Fysiotherapeut of personal trainer
    Stel samen met een fysiotherapeut of een personal trainer een sportplan op. Bepaal welke oefeningen voor jou geschikt zijn, en of je gaat sporten onder begeleiding of bij jou thuis. Sommige fysiotherapiepraktijken hebben speciale beweegprogramma’s. Vraag hiernaar.

3. Ga samen afvallen

Ben je een sociaal type? Dan is afvallen in een groep misschien iets voor jou. Je komt op een vast moment bij elkaar en vertelt hoe het is gegaan de afgelopen tijd. Wat vond je moeilijk en wat ging juist heel goed? Door je ervaringen te delen inspireer je anderen en leer je van elkaar. Verschillende diëtisten en sportscholen bieden deze vorm van afvallen aan.

4. Kom in beweging

Je verliest sneller kilo’s als je minder eet én meer beweegt. Houd je niet van sporten? Je hoeft niet intensief te sporten om af te vallen. Beweeg elke dag een uur. Belangrijk is dat je hartslag omhoog gaat en je een beetje zweet. Dit zijn een paar eenvoudige beweegtips:

• Neem de trap in plaats van de lift
  • Wandel een extra rondje met de hond
  • Maak elke dag een wandelrondje, helemaal leuk met z'n tweetjes!
  • Doe lopend je boodschappen
  • Fiets met een omweg naar de bibliotheek of winkel

5. Kies wat bij je past

Kies die beweging die bij je past en die je leuk vindt. Zo houd je het langer vol.

• Last van zwakke enkels of knieën? Dan is hardlopen minder geschikt. Ga wandelen.
  • Spring je graag in het water? Meld je aan voor aquapower of ga zwemmen.
  • Weet je niet goed hoe je moet beginnen of sport je liever onder begeleiding? Ga eens langs bij een sportschool of fysiotherapeut in je buurt.

Bij veel sportclubs en verenigingen mag je een keer oefenen. Stap eropaf en ontdek of er een sport voor jou tussen zit.