Feiten en fabels over groenten

Wat is beter? Vers, blik of diepvries
Lekker makkelijk natuurlijk: groenten in blik, pot of uit de diepvries. Maar zijn ze ook gezond, of kun je beter kiezen voor vers? We zetten een paar feiten en fabels op een rij.

Check altijd het etiket, zodat je weet wat erin zit.

Dit zegt het Voedingscentrum

Groente in blik, pot of uit de diepvries bevatten gemiddeld net zo veel voedingsstoffen als verse groenten. Soms zelfs meer, omdat de groenten snel na de oogst worden verwerkt waardoor vitamines en mineralen goed behouden blijven. Een uitzondering zijn producten waaraan veel zout of room is toegevoegd, zoals spinazie à la crème. Maar voor alle andere producten geldt dat je ze prima op tafel kunt zetten.

Zo kook je goed

Tijdens het koken van groenten kun je veel voedingsstoffen verliezen. Kook ze vooral niet te lang is het advies.

• Warm pot- en blikgroenten op in hun eigen vocht. Let op: doe dit niet te lang, anders gaan er alsnog veel voedingsstoffen verloren.
  • Kook diepvriesgroenten zo kort mogelijk. Gebruik zo min mogelijk water en kook ze niet langer dan nodig. Sommige groenten, zoals sperziebonen en doperwten, zijn klaar zodra het water kookt.
  • Kook ook verse groenten niet te lang. Laat ze ‘stomen’ in een klein laagje water.

Zout en suiker: check het etiket

Vaak worden groenten in pot of blik door zout of suiker langer houdbaar gemaakt. Uit onderzoek van Foodwatch (2016) bleek bijvoorbeeld dat aan 46% van de geconserveerde groenten suiker is toegevoegd. Dat is niet gezond. Goede tip is dus om altijd het etiket te checken.

Zomergroenten in blik (zoals doperwten, worteltjes, mais, tuinbonen en sperziebonen) bevatten al een aantal jaren geen extra suiker meer, én minder zout. Dit is een afspraak die supermarkten en groenteconservenbedrijven hebben gemaakt met brancheorganisaties, zoals het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel). Er zijn ook plannen om suiker en zout in wintergroenten en appelmoes te verminderen. Er zijn al merken en supermarkten die appelmoes zonder toegevoegde suikers verkopen.

Het milieu

We zijn gewend dat we het hele jaar door alle soorten groenten kunnen kopen, buiten het seizoen om. Die komen dan dus uit de kas of uit het buitenland. Bij blik, pot en ingevroren groenten is dat niet het geval: die worden geoogst op het juiste moment en dan verwerkt zodat ze langer houdbaar zijn. Dat is beter voor het milieu. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt bovendien dat bij diepvriesgroenten het minst wordt verspild.

5 voordelen van diepvries

1. Diepvriesgroenten houden hun voedingsstoffen en vitamines.
  2. Je kunt ingevroren groenten lange tijd tijd bewaren.
  3. Diepvriesgroenten en -fruit zijn er het hele jaar.
  4. Er zijn ook biologische diepvriesgroenten en -fruit.
  5. Ingevroren groenten zonder saus bevatten geen E-nummers.

Waarom is groente belangrijk?

Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten. Ook hangt het eten van groente samen met een lagere kans op darmkanker. Daarnaast is er een verband tussen het eten van groene bladgroente en een lager risico op diabetes type 2 en longkanker. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom groente de kans op ziekten verkleint. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van stoffen. Het is dus belangrijk om te variëren.

Korting op vriesverse maaltijden

Heb je geen tijd, zin of mogelijkheid om te koken, maar wil je wel verantwoord eten? Maak dan gebruik van de maaltijdservice aan huis. Er is keuze uit meer dan 130 verschillende verantwoorde, vriesverse maaltijden. Vriesvers wil zeggen dat de producten na het oogsten binnen enkele uren zijn ingevroren. De meeste maaltijden bevatten minimaal 150 gram groente. Als lid krijg je korting op je bestelling.