Versgevroren maaltijden getest

Perfect runderlapje gezocht
Versgevroren maaltijden; ze zijn een uitkomst als je zelf niet kan of wilt koken. Maar zijn ze ook lekker? Dat lieten we onze leden onderzoeken. Op 6 oktober kwamen een aantal van hen bij elkaar om verschillende verse diepvriesmaaltijden te proeven. Want wat is er nou leuker dan onze leden zélf te laten proeven?

Wie wordt de beste leverancier van diepvriesmaaltijden?

Gerben Drost (76) trekt zijn neus op. Stiekem, want hij mag de andere proevers niet beïnvloeden. “Die gehaktballetjes waren echt niet goed”, fluistert hij later op de gang. “Ze kunnen in ieder geval niet tippen aan de balletjes van mijn vrouw.” Ook Marja van Kooten (60) vindt de kippensoep niet veel soeps: te zout, te dun. “Dit noem ik geen soep, dit is bouillon.” Wim Hoefs (68) heeft een ander probleem: hij twijfelt aan de aanwijzing op de verpakking van zijn diepvriessoep. “Veertien minuten in de magnetron, is dat niet veel te lang?”

Smakelijk gelachen

De proeverij is een initiatief van Espria Ledenvereniging. “We willen de beste leverancier van verse diepvriesmaaltijden voor onze leden”, vertelt Rene Pook - productbeheerder bij Espria Ledenvereniging. “Dan kun je als ledenvereniging beslissen wie de beste is, maar wat is er nou leuker dan de leden zélf te laten proeven.” Op het menu staan onder meer tomatensoep, een runderlapje in champignonsaus en zalmfilet in dillesaus. Op tafel ligt een pen met een vragenlijst. Daarop staan vragen als 'vind je het product er aantrekkelijk uitzien voordat het is opgewarmd? tot 'zou je dit product aanbevelen aan iemand die je kent (en die je graag mag)?' Om die laatste toevoeging wordt smakelijk gelachen.

Spinoza

Er wordt opvallend veel gelachen vandaag, maar vooral geproefd. Wim neemt zijn taak heel serieus en roert zeker een minuut met een vork door zijn puree. Alsof het archeologisch onderzoek betreft. En? “Te droog”, fluistert hij. Zijn buurman Gerben daarentegen zit zo lekker te eten dat hij bijna vergeet dat hij aan het proeven is. “Die peertjes zijn goed zeg!” Marja trekt de verpakking van haar nieuw te proeven diepvriesmaaltijd open.

Zo, die neem ik straks mee naar huis

“Spinoza”, zegt Marja lachend, terwijl ze een blik werpt op de dampende spinazie in haar bakje. Haar bril beslaat ervan. Dan: “Mijn zoon zei vroeger altijd: spinazie? Dat is gras, dat lust ik niet. Hij was toen vier. Nu is hij in de dertig en lust hij het nog steeds niet.”

Precies goed

Ping! Er is weer een maaltijd klaar. Wim loopt naar zijn magnetron en verheugt zich op de zalm. Thuis kookt hij zoveel mogelijk zelf. “Ik heb niets tegen diepvriesmaaltijden. Tegenwoordig worden ze ook steeds beter, maar ik houd van koken. Ik heb er ook de tijd voor.” Gerben heeft geluk met zijn vrouw die de sterren van de hemel kookt. Zelf staat hij maar heel soms in de keuken, bekent hij. Marja woont alleen en vindt het niet gezellig om alleen voor zichzelf te koken. Ze bestelt regelmatig een maaltijd die thuisbezorgd wordt. Handig, vindt ze. Soms kookt ze wel en nodigt ze een vriendin uit. “Met macaroni maak je toch altijd te veel.” Ondertussen snijdt ze een stukje van haar runderlapje af. “Zo, die neem ik straks mee naar huis.” Ze kan er niet over uit: “Het valt vanzelf uit elkaar. Precies zoals een runderlapje hoort te zijn."