Het belang van positieve communicatie

Orthopedagoog Ingeborg geeft advies
Positief communiceren met je kinderen op hectische momenten: het kan best lastig zijn. Toch is het volgens orthopedagoog Ingeborg Bosma van Icare Jeugdgezondheidszorg belangrijk. Maar hoe doe je het? Ingeborg deelt haar beste tips.

Behoefte aan bevestiging

Ingeborg hoort het regelmatig: “Ik word te snel boos op mijn kinderen”. En dat is vervelend, omdat kinderen, nog meer dan wij, behoefte hebben aan bevestiging. “Je eerste jaren zijn van groot belang in het opbouwen van zelfvertrouwen en het krijgen van een positief zelfbeeld”, vertelt Ingeborg. “Dat betekent natuurlijk niet dat je kinderen nooit feedback mag geven of mag corrigeren, maar de manier waarop je dat doet is cruciaal.”

De basis van positief communiceren

Positief communiceren is meer dan de woorden die je gebruikt. Het is het complete pakket van lichaamstaal en stemgebruik. “Je gezichtsuitdrukking en houding zijn net zo belangrijk als de woorden die je gebruikt,” vertelt Ingeborg. “Ook je stemvolume speelt een grote rol.”

“We zijn in ons leven vaak geneigd om de nadruk te leggen op zaken die anders kunnen, maar probeer ook eens te kijken naar de dingen die wél goed gaan”, vervolgt Ingeborg. “In de dagelijkse hectiek kunnen die dingen vergeten worden. Probeer daarom iedere dag minimaal drie complimenten aan je kind te geven. En vergeet ook niet om de dag positief af te sluiten. Dat laatste moment voor het slapen gaan, is heel belangrijk.”

Begin bij jezelf

Een positieve houding naar je kind, begint bij goed zorgen voor jezelf. “Dat is niet voor iedereen even makkelijk, maar wel doorslaggevend in de manier waarop je met je kinderen communiceert. Als je goed in je vel zit, straal je dit uit naar je kind. Begin klein door bijvoorbeeld iedere dag één rustmoment te pakken. Geef je kind iets leuks om te doen, waar jij niet bij nodig bent. Ondertussen kun jij je even met jezelf bezighouden.”

Het is niet gek dat je soms uit emotie negatief reageert. Daarnaast is een negatieve ervaring niet per definitie een verloren kans. “Maak er een leermoment van en bied je excuses aan”, zegt Ingeborg. “Je geeft dan je kind het voorbeeld dat sorry zeggen oké is. En de volgende keer ben je jezelf meer bewust van je reactie. De derde keer zal je al merken dat je jezelf wat meer kunt tegenhouden in die eerste reactie.”

Het verwoorden van je irritaties

“Leg uit waar irritaties vandaan komen en houdt ze bij jezelf”, zegt Ingeborg. ”Maak duidelijk dat je het hebt over het gedrag van je kind, niet je kind als persoon. Leg uit waarom je ergens last van hebt en geef je kind iets anders te doen. Dus zeg niet ‘je bent te druk’, maar zeg eerder: ‘ik vind dat je op dit moment te druk bent. Ik heb daar last van, omdat ik met de

buurvrouw aan het praten ben. Jij mag nu even lekker buitenspelen’. Niet alleen vertellen wat niet mag, maar juist ook benoemen wat wel mag, is heel belangrijk in duidelijke, positieve communicatie.”

Meer informatie over positieve communicatie

Behoefte aan meer tips? Dan raadt Ingeborg het boek How2Talk2Kids aan. “In dit gemakkelijke boek staan heel veel voorbeelden over positief communiceren met je kind. Het bevat mooie praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.”

Ook Espria Ledenvereniging helpt je graag verder. Leden kunnen gebruikmaken van drie gratis gesprekken met een opvoedingsondersteuner van Icare. Daarnaast vind je online onze videohometraining en webinar over driftbuien.