Zo eet jouw kind wél groente

Spinazie? Lekker!
Wat veel ouders al weten, blijkt nu ook uit onderzoek: kinderen eten te weinig groente. Hoe zorg je dat jouw kind toch genoeg vitaminen binnenkrijgt?

7 tips voor minder groentegezeur

Begin vroeg

Baby’s worden geboren met een voorkeur voor zoet. Tussen zes maanden en twee jaar staan kinderen open voor nieuwe smaken, daarna worden ze kritischer. Baby’s die veel groentehapjes krijgen, eten vaak op latere leeftijd meer groenten. Vroeg beginnen is dus slim. Daar hebben jij en je kind later plezier van.

Hou vol

Kinderen hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. ‘Vieze’ smaken komen daardoor harder binnen. Maar: lusten kun je leren. Als jouw kind niet van bietjes of broccoli houdt, geef dan niet op maar blijf het aanbieden. Na tien tot vijftien keer proeven begint de smaak te wennen. Het Voedingscentrum legt in dit filmpje uit hoe het werkt.

Doe het samen

Laat kinderen zelf groente kiezen in de supermarkt en kook samen. Geen inspiratie? Zoek samen met je kind een leuk recept op in een kinderkookboek en ga lekker aan de slag. Door kinderen te betrekken bij de maaltijd gaan ze beter eten. Als je iets zelf hebt klaargemaakt, wil je het natuurlijk ook proeven. Bekijk ook het filmpje 'samen koken met je kind' van het Voedingscentrum.

Weg met de troostsnoepjes

Kinderen die gewend zijn om een snoepje te krijgen als ze op hun knie zijn gevallen, gaan zoet associëren met troost. Troost dus liever niet met zoet maar met aandacht.

Maak er een spel van

Je kunt er ook een spelletje van maken met het hele gezin. Laat ieder gezinslid een dag per week kiezen wat er op tafel komt. Wel met een paar regels: er moet groente bij zitten, je mag niet steeds hetzelfde kiezen en je moet proeven wat de ander heeft gekozen.

Verstop de vitamines

Banaan, frambozen, wortel en spinazie. Verstopt in een lekkere zoete smoothie gaat de groente er vaak prima in. Pompoen, zoete aardappel of wortelpuree laten zich makkelijk in pannenkoekenbeslag verstoppen. En doe eens doperwtjes, broccoli, courgette of spinazie door de pastasaus. Even pureren en jouw ‘groentehater’ merkt er niets van. Ook in gehaktballetjes valt fijngesneden groente niet op.
Ter inspiratie: 3 recepten voor kindersmoothies en een recept voor pompoenpannenkoeken.

Een grappig bord

Een vrolijk bord wekt de eetlust op. Met wat room en een toefje peterselie maak je een vrolijk gezicht in de soep. Of bouw met wortels en doperwtjes een mooie palmboom. Of maak er een spelletje van door bijvoorbeeld aardappels, vlees en groeten in een ‘slang’ achter elkaar te leggen. Pas als het eerste stukje (groente) op is, mag je kind beginnen aan het volgende stukje (vlees). Aan het eind van de slang kun je een beloning leggen, bijvoorbeeld een stukje fruit. Moet je eens zien hoe snel het bord leeg is!