Lekker voorlezen doe je zo

Nationale Voorleesdagen 2023
Met voorlezen begint een leven lang leesplezier. Voorlezen heeft daarnaast een positief effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip. Meer voorlees-motivatie nodig? Lees dan verder.

Met het oog op de Nationale Voorleesdagen van 25 januari t/m 4 februari spreken we Marieke Post, Orthopedagoog-Generalist Icare JGZ. Als opvoeddeskundige en zeker ook als ouder is Post pleitbezorger voor voorlezen.

Rust, taalontwikkeling, woordenschat, sociaal emotionele ontwikkeling

Met voorlezen komt er rust in huis. Voorlezen is belangrijk voor taalontwikkeling, woordenschat en sociaal emotionele ontwikkeling. In boeken staan bijvoorbeeld woorden die in spreektaal niet worden gebruikt of er worden taalgrapjes gemaakt. Verder is voorlezen goed voor de band tussen ouder en kind. Je kind zit op je schoot of je zit dichtbij elkaar en je komt met elkaar in gesprek over de situaties en karakters in het boek.

Concentratie

Voorlezen traint ook de concentratie van kinderen en helpt de leesvaardigheid. Belangrijk volgens Post is dat er geen moeten is. Plezier en rust staan voorop. Het boek of hoofdstuk hoeft niet per se uit, elke dag hetzelfde boekje is ook prima. Alleen de voorspelbaarheid van het voorleesritueel geeft ook positief effecten.

Het zijn met name Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar, vrouwen en middelbaar en hoger opgeleiden die weleens voorlezen. Het voorlezen duurt meestal tussen de 5 en 15 minuten en heeft een interactief karakter. (bron: Stichting Lezen - Leesmonitor(2023). Wie lezen er voor, en hoe lang en hoe wordt er voorgelezen?) Voor de overige ouders of ouders die moeite hebben met lezen, tipt Post Boekstart en Stichting Voorlezen. Bedenk ook dat voorlezen niet alleen om woorden gaat. Het gaat ook om samen zijn. Het gaat om klanken, ritme, het verhaal. Plaatjes helpen om het verhaal beter te begrijpen. Ook kunnen ouders de voorleesfilmpjes en luisterboeken van de Jeugdbibliotheek gratis gebruiken.

Een boek kiezen

In de bibliotheek is zoveel keuze aan boeken dat het soms niet meevalt een geschikt boek te vinden dat op dat moment past bij de belevingswereld van je kind. Denk eens aan de volgende situaties: misschien is er in het gezin een baby op komst, wordt je kind zindelijk of leert het tanden poetsen. Veel bibliotheken hebben de boeken per thema bij elkaar staan.

Te moeilijk of niet?

Het kan prettig zijn om van anderen titels van prentenboeken te horen die geschikt zijn voor de leeftijd van je kind. Dan nog kan het zijn dat je aarzelt of het boek niet te moeilijk of te gemakkelijk is.

Misschien helpt het om te weten dat een boek eigenlijk nét een beetje te moeilijk mag zijn. Als je het meerdere keren voorleest en je praat samen over het verhaal, heb je de meeste kans dat je kind door een boek geboeid wordt.

Op Hebban.nl, een populaire boekensite en lezerscommunity, vind je nog veel meer voorleestips voor bij de Nationale Voorleesdagen.

Prentenboek top 10

Een comité van bibliothecarissen, boekhandelaren en leerkrachten heeft 'Maximiliaan Modderman geeft een feestje' verkozen tot Prentenboek van het Jaar. Daarnaast vormt het boek samen met negen andere prentenboeken de Prentenboek Top 10.

Naar de top 10

Voorlezen maakt je leuker

De Nationale Voorleesdagen is het grootste boekenfeest voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Met lekker voorlezen begint een leven lang leesplezier. Voorlezen is bovendien goed voor de ontwikkeling. Daarom leest driekwart van de ouders met kinderen tot zes jaar dagelijks voor.

Centraal staat de Prentenboek Top 10, de leukste voorleesboeken gekozen door een deskundig comité. Eén titel wordt verkozen tot Prentenboek van het Jaar. De mini-editie van het Prentenboek van het Jaar trekt nieuwe klanten naar de boekwinkel, de bijpassende voorleesknuffel trekt nieuwe leden naar de bibliotheek. Zo gaan leesbevordering, boekverkoop en bibliotheekbezoek hand in hand.