Wat kun je doen als je kind last heeft van scheidingsangst?

Opvoedingsdeskundige Luce geeft advies
Scheidingsangst staat ook wel bekend als verlatingsangst. Dit betekent dat je het moeilijk vindt om iemand los te laten. Het komt vaak voor bij kinderen die zonder hun vader of moeder zijn. De angst uit zich in boosheid of verdriet. Hoe ga je hiermee om? Luce Olminkhof, orthopedagoog bij Icare Jeugdgezondheidszorg (JGZ), geeft advies.

Vertrouwenspersoon

Scheidingsangst heeft alles te maken met hechting. “Je kind is nog heel afhankelijk van jou als hij of zij jong is”, zegt Luce. “Jij bent de vertrouwenspersoon. Degene die structuur en veiligheid biedt. En dus raakt je kind gehecht aan jou. Als je er niet bent, kan je kind in paniek raken. Ik hoor van ouders vaak dat dit gebeurt als ze hun kind naar de kinderopvang brengen. Of als ze gaan logeren. Als je kind ouder wordt leert hij of zij dat jullie elkaar terugzien en dat er meer mensen zijn die meeleven met hem of haar. Dan zal de scheidingsangst minder worden.”

Hechting

Het kan dus minder worden, maar gaat waarschijnlijk nooit helemaal weg. En dat is alleen maar gezond, volgens Luce. “Hechting is een belangrijk onderdeel van ontwikkeling. Gehechtheid brengt angst met zich mee. Denk meer eens aan jezelf: als jij iets of iemand kwijtraakt waar je gek op bent, vind je dat erg moeilijk. Iedereen heeft wel een vorm van scheidingsangst. Maar de een heeft er meer last van dan de ander.”

Hoeveel last je kind ervan heeft, heeft onder andere te maken met een veilige hechting. Hoe voorspelbaarder en begripvoller de omgeving waarin je kind opgroeit, hoe veiliger de hechting. En hoe minder angst. “Een voorspelbare omgeving heb je nooit helemaal in de hand. Heel veel dingen hebben daar invloed op. Wat je wel zelf kunt doen, is routine aanbrengen in het leven van je kind. Zoals bepaalde rituelen bij het naar bed gaan. En zorgen dat je kind weet bij wie hij of zij terechtkan bij pijn of verdriet.”

Voorbereiden

Je kunt dus je best doen voor een veilige hechting en daarmee het risico op erge scheidingsangst verkleinen. Maar wat als je kind al veel last heeft van scheidingsangst? Hoe kun je er dan het beste mee omgaan? “Voorbereiding helpt vaak goed”, vertelt Luce. “Zodra je weet dat je kind een aantal uren zonder jou gaat zijn, vertel je wat je gaat doen. Sommigen nemen hun kind alvast eens mee naar de kinderopvang, en stellen hem of haar voor aan wat leidsters of andere kindjes daar. Anderen laten foto’s zien op internet. Geef in elk geval  informatie over waar hij of zij straks naartoe gaat en wie er daar voor hem of haar gaat zijn.”

Als het dan zover is, helpt het om iets mee te geven. “Dat kan iets zijn waar je kind ook aan gehecht is, zoals het favoriete knuffeltje. Of een fijn doekje of speentje. Maar ik zie ook wel eens dat een moeder een armbandje meegeeft wat zij zelf ook draagt. Of ouders die bij hunzelf en bij hun kind een hartje op de hand tekenen. Zo voelt je kind zich verbonden met je. En kan hij of zij makkelijker wennen aan de nieuwe situatie.”

Hulp bij opvoeden?

Wil jij ook graag hulp bij opvoeden? Dan kun je via Espria Ledenvereniging gratis opvoedondersteuning aanvragen. Leden kunnen gebruikmaken van drie gratis gesprekken. Meer informatie