Waar stoor jij je aan op de fiets?

Top 9 fietsergernissen
Fietsen is heerlijk! Voeten op de trappers, haren in de wind en rijden maar. Je bent lekker in beweging, komt verrassende plekken tegen en geniet van de natuur. Niks aan de hand, zou je denken. Toch storen we ons nog weleens op de fiets. We maakten een top 9 van de grootste ergernissen. Zit die van jou er ook tussen?

Hier storen we ons aan op de fiets

1. Kapotte verlichting

Rijden zonder licht is gevaarlijk. En het kost je €60,- boete als de politie je hierop betrapt. Check dus voordat je in het donker op pad gaat, altijd je verlichting.

2. Wielrenners

Een groep wielrenners die achter je rijdt en op het laatste moment schreeuwt dat ze er langs wil. Veel fietsers schrikken er van en ergeren zich hieraan, daarom staat deze in de top 9 van ergernissen.

3. Rijden door rood licht

Niet alleen automobilisten rijden door rood. Ook fietsers maken zich hier schuldig aan. Vooral in studentensteden als Groningen, Leiden, Utrecht en Amsterdam is het aantal dat door rood rijdt hoog.

4. Met zijn drieën naast elkaar

Scholieren vinden het gezellig om met zijn drieën naast elkaar te fietsen. Maar het is gevaarlijk, ook voor andere fietsers. Je kunt ze moeilijk inhalen en moet daarvoor vaak een stuk op de weg fietsen om er langs te kunnen.

5. Brommers op het fietspad

De regels voor brommers zijn niet overal goed aangegeven. Daardoor het gebeurt het weleens dat brommers op hetzelfde pad rijden als fietsers. En door het verschil in snelheid kan dat gevaarlijke situaties opleveren.

6. Bumperkleven

Een auto die jou wil inhalen, maar nog moet wachten op een tegenligger. Je voelt de auto bijna op je bagagedrager, zo dicht rijden ze op je. Bumperkleven gebeurt dus ook tussen auto’s en fietsers.

7. Slechte fietspaden

Hobbels in het fietspad, stukken asfalt eruit, te smalle paden. Niet prettig op de fiets, daarom staat deze ook in de ergernis top 9.

8. Bellen op de fiets

Je mag je telefoon alleen nog handsfree gebruiken op de fiets. Toch zijn er nog best veel mensen die de telefoon in de hand houden. Niet handig. Want je hebt beide handen niet aan het stuur. Daardoor meer kans op een ongeluk én op een boete. En die is niet mals, op dit moment kost je dit € 100,-.

9. Elektrische fietsen

Er zijn in Nederland ongeveer 2,5 miljoen elektrische fietsen. Handig en vaak noodzaak voor mensen met een aandoening of ziekte. Blijven bewegen, met een stukje ondersteuning. Maar een e-bike rijdt een stuk sneller dan een gewone fiets. Door het verschil in snelheid gaat het weleens mis. Mensen op een gewone fiets kunnen niet zo snel reageren als een e-bike er langs wil. En dat zorgt voor irritatie bij beide groepen fietsers.

Cijfers

• Volgens de Fietsersbond zijn er in Nederland zo'n 22,8 miljoen fietsen. Dat komt neer op ruim 1,3 fiets per Nederland. Daarmee zijn we uniek in de wereld. Van dit aantal is 1,8 miljoen elektrisch ondersteund. Het aantal speed pedelecs (snelle elektrische fietsen die 45 kilometer per uur kunnen) ligt iets boven de 14.000.
  • In totaal fietsen we zo’n 15 miljard kilometer per jaar. Dat is ruim 880 kilometer per persoon, verdeeld over ongeveer 250 tot 300 fietsritten per jaar. Daarmee is de fiets goed voor bijna een kwart van al onze verplaatsingen.