Luisteren naar je lichaam met yoga

Meer balans en soepele spieren
Zoek je een gezonde en rustige manier om in beweging te blijven? Denk eens aan yoga. Dat is ontspannend én houdt je spieren soepel. Ook geeft yoga kracht en balans.

Wat is yoga?

Yoga is eeuwen geleden ontstaan in Noord-India. Het zijn oefeningen voor je lichaam én geest. Via ademhalingsoefeningen, verschillende houdingen en mediteren, leer je ontspannen. Ook helpt yoga om je spieren en gewrichten soepeler te maken. Je voelt je zowel lichamelijk als geestelijk fitter.

Verschillende soorten yoga

Er zijn verschillende soorten yoga. De ene soort is meer gericht op ontspanning, de andere meer op lichamelijke inspanning. Bikram yoga is bijvoorbeeld een intensieve vorm van yoga die je doet in een zeer warme ruimte. Hatha yoga is rustig en gericht op het soepel maken van je spieren. Nog rustiger is Yin yoga, dat je vooral helpt ontspannen.

Minder goed ter been?

Bij stoelyoga doe je sommige oefeningen zittend. Bij staande oefeningen houd je je vast aan een stoel.

Yoga voor 60-plussers

Veel ouderen stoppen met sporten als het niet meer gaat. Yoga is juist een gezonde en gecontroleerde manier om in beweging te blijven. Volgens onderzoeken vertraagt yoga zelfs de veroudering. Ook verlaagt het de bloeddruk, het vermindert gewrichtspijn en het maakt je fitter en leniger. Yoga kan helpen voorkomen dat je valt. Door de lessen sta je steviger op je benen, omdat veel yogahoudingen je spieren versterken.

Betere balans

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ouderen die twee keer per week yoga doen, minder bang zijn om te vallen. Ook krijgen ze een betere balans. Dit komt omdat zij door yoga hun lichaam beter leren kennen.

Waar neem ik als 60-plusser yogales?

Steeds meer sportscholen bieden speciale yogalessen voor senioren aan. Bijna elke yogastudio, maar ook veel buurthuizen en zorgcentra, bieden yogalessen voor ouderen aan. Er is bijna altijd een yogastudio in de buurt te vinden.

Chatten

Chat met onze