Vervelen is oké

Verveling maakt je creatiever en geeft rust
Verveling is letterlijk een vervelend gevoel. Maar wist je dat een beetje verveling zo nu en dan heel oké is? Het zorgt ervoor dat je je beter concentreert. Ook kom je door verveling op nieuwe ideeën. Dus leg weg die telefoon!

Zo geef je verveling betekenis

Het lijkt soms of we ons niet mogen vervelen. Misschien herken je het gevoel: een regenachtige zondag zonder plannen. De verveling slaat toe. Je voelt je zinloos, of denkt dat anderen je lui vinden. En heb je ook niet de neiging om in een volle wachtkamer bij de dokter meteen smartphone te pakken? Even Facebook checken, het laatste nieuws lezen, een spelletje spelen. De tijd vliegt zo voorbij.

Geef je hersenen even rust

Volgens onderzoekers is het slim om de volgende keer dat de verveling toeslaat niet naar je telefoon te grijpen. Het is namelijk gezond om je hersens af en toe rust te geven. Je leert je er beter door te concentreren, zo blijkt uit onderzoek. Vergelijk je brein maar met je spieren: die hebben ook af en toe rust nodig om sterk te blijven.

Verveling is goed voor kinderen

Netflix, gamen, selfies delen met hun mobieltje. Kinderen worden gebombardeerd met prikkels. Dat is eigenlijk niet zo goed, want kinderhersenen hebben tijd nodig om al die prikkels te verwerken. Een beetje verveling is gezond, blijkt uit onderzoek. Het prikkelt bij kinderen de fantasie en het maakt ze creatiever. Dus roept je kind dat hij zich verveelt? Bedenk dan niet duizend leuke dingen voor hem om te doen. De kans is groot dat hij zelf iets weet te verzinnen.

Somber gevoel

Een beetje verveling is dus goed, maar het moet niet te lang duren. Als je lange tijd achter elkaar niets te doen hebt, kun je je somber gaan voelen. Merk je dat dit gebeurt? Dan is het verstandig om er iets aan te doen. Probeer iets te bedenken waar je je mee bezig kunt houden. Ga lekker sporten, start een hobby, of kijk of je vrijwilligerswerk kunt doen.