Kies de sport die bij je past

Zo houd je het langer vol en geniet je meer
Dat sporten gezond is, is bekend. De kunst is om een sport te vinden die bij je past. Zodat sporten niet voelt als iets wat ‘moet’, maar als iets fijns. Alleen, hoe vind je de juiste sport?

Zo vind je jouw sport

Lang volhouden

Wie sport met plezier, houdt het langer vol. Voor de een zit dat plezier in deel uitmaken van een team of een vaste groep. Voor de ander in de lichamelijke uitdaging. Anderen vinden het fijn dat zij kunnen sporten wanneer zij zelf willen, zonder vast te zitten aan een dag of tijdstip. Zoek dus een sport die bij jouw manier van leven past!

Online sporttest

Bij de meeste sportclubs kun je eerst een proefles volgen. Handig want er is veel om uit te kiezen. Je kunt ook eerst thuis een online sporttest doen. Zo’n test laat je nadenken over wat je belangrijk vindt, zodat je al een eerste idee hebt van welke sport bij jou past.

Sportwijzer

De Sportwijzer van NOC*NSF is net even anders. Deze test kijkt ook naar je levensstijl en interesses. De Sportwijzer toont drie sporten die passen bij jouw profiel, maar doet daarnaast ook drie andere voorstellen die de moeite waard zijn om eens te proberen. Tip: vul ook je postcode in, dan zie je direct waar in de buurt je je kunt aanmelden.

Welke sport voor wie?

Voor wie lichamelijke uitdaging zoekt

  • Sport: fitness, spinning, bootcamp, streetdance, gymnastiek of turnen, aquafit, twirling, vechtsporten, krachtsporten.
  • Voordelen: bewegen in combinatie met krachttraining verkleint het risico op botbreuken en bevordert de vetverbranding.

Voor wie naar buiten wil

  • Sport: (nordic) wandelen, fietsen, trimmen of hardlopen, surfen, zwemmen in open water, paardrijden, bootcamp, roeien, tennis, hockey, voetbal, golf, skaten, atletiek.
  • Voordelen: onderzoeken tonen voorzichtig aan dat mensen die bewegen in de buitenlucht over het algemeen minder spanning ervaren. Ook zouden zij minder woede, boosheid of sombere gevoelens hebben dan mensen die binnen bewegen.

Voor wie wil sporten met vrienden

  • Sport: voetballen, zumba, racketsporten zoals tennis en badminton, aquajoggen, rugbyen, volleybal, basketbal, hockey.
  • Voordelen: samen sporten houdt hart, vaten, spieren en skelet gezond. Van recreatief voetballen onder ouderen is vastgesteld dat het voor maximale zuurstofopname zorgt, de bloeddruk op peil houdt, de spieren sterk en de botten stevig.

Voor wie bezig wil zijn met lichaam én geest

  • Sport: yoga, tai chi, qi gong, pilates.
  • Voordelen: omgaan met stress, beter slapen, goed voor het immuunsysteem en concentreren gaat beter.