Samen op de fiets

Eropuit met aangepaste fiets
Lekker kilometers maken op de fiets. Heerlijk bewegen in de frisse lucht. Fiets je graag, maar kun je dit niet goed alleen? Met een aangepaste fiets kun je tóch samen eropuit. De mogelijkheden overzichtelijk op een rijtje.

4 mogelijkheden om toch samen te fietsen

1. Duofiets

Een duofiets is de gezelligste oplossing. Op deze fiets zit je naast elkaar. Opstappen is makkelijk. Eén persoon stuurt en je kunt allebei trappen. Het nadeel van deze fietsen is dat ze vrij breed zijn. Hierdoor bezetten ze een groot deel van het fietspad. Een duofiets kun je huren of lenen, en kopen.

2. Tandem

Deze is net zo breed als een gewone fiets. Verkrijgbaar in allerlei soorten en maten, en achterop kun je lekker meetrappen. Er bestaat ook een tandem met twee wielen achter. Handig, zo valt de fiets nooit om.

3. Rolstoelfiets

Zit je in een rolstoel? Ook dan kun je samen fietsen. Er zijn rolstoelfietsen die je aan de achterkant van de rolstoel vastzet, zodat je wordt voortgeduwd. Er zijn ook fietsen waarbij je aan de voorkant op een speciale stoel kunt zitten.

4. Rolstoelbakfiets

Bij rolstoelbakfietsen maak je je rolstoel makkelijk vast in de bak aan de voorkant. Een gewone bakfiets kan handig zijn om kinderen mee te vervoeren.

Probeer aangepaste fiets uit

Wil je zo'n aangepaste fiets een keer uitproberen? Tips:

• Bij veel zorgcentra kun je een duofiets lenen. Gratis of tegen een lage huurprijs.
  • Steeds meer verhuurders hebben ook rolstoelfietsen, bakfietsen of duofietsen.
  • Bij verkopers kun je meestal een proefrit maken.
  • In veel plaatsen worden duofietstochten georganiseerd waarbij je met een vrijwilliger als fietsmaatje op pad gaat.

Huur of leen aangepaste fiets

Groningen

• Huur bij Fietsje in Groningen een bakfiets: € 25,- per dag.

Drenthe

• Gemeente Westerveld (Vledder, Havelte, Diever): Samen op de duofiets. Mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking kunnen samen met vrijwilligers een fietstocht van 2 uur maken. € 2,50, inclusief een kop koffie of thee.
  • De Wolden (Ruinen, Ruinerwold, Zuidwolde, Koekange en De Wijk): leen een duofiets bij Stichting duofiets De Wolden.
  • Of zoek zelf een winkel waar ze fietsen verhuren.

Veluwe

• Duo- en rolstoelfietsen huren in Bemmel, Renkum en Wageningen? Dat kan bij Zorggroep Zinzia. € 7,50 per uur, dagprijs: € 25,-. Fietsmaatjes
  • Gelderse Vallei: maak een duofietstocht met vrijwilligers in Bennekom, Ede en Wageningen. € 3,- per ritje.
  • De Tollekamp in Rhenen: leen een duofiets met hulpmotor. € 5,- per ritje. Gratis voor bewoners.
  • TwenteFiets in Beuningen: huur een elektrische duofiets of een rolstoelfiets. € 50,- per dag.

Overijssel

• Deventer: verschillende zorgcentra verhuren duofietsen. Vanaf € 5,- per dagdeel.
  • Bij WIJZ in Zwolle huur je een duofiets voor € 2,50 per uur.
  • In Kampen huur je bij Fietsverhuur een tandem voor € 25,00 per dag. Telefonisch reserveren: 038 - 333 71 10.

Flevoland

Noord - Holland

Aangepaste fiets kopen

Zelf een aangepaste fiets kopen? Vraag advies welke het beste bij jou past, maak een proefrit en besluit dan of je een fiets koopt of liever huurt. Enkele mogelijkheden: