Hoe help je iemand die rouwt om een verlies?

Tips van een rouwkundige en ledenadviseur Greetje Kroeze
Wat doe je als iemand in je omgeving een dierbare verliest? Of wanneer de relatie van vrienden stuk loopt of iemand zijn baan kwijt raakt. Allemaal vormen van verlies. Best lastig om mee om te gaan. Hoe help je iemand die rouwt? Rouwkundige Annemiek Dogan en ledenadviseur Greetje Kroeze geven tips.

Leren leven met een waarheid die je niet wilt kennen

Annemieke Dogan is rouwkundige en zegt: je moet er echt eerst zelf doorheen.’ Het is voelen in je eigen tempo. Alle emoties die vrijkomen door het verlies van een dierbare, zoals boosheid, verdriet, opluchting en angst hebben ruimte nodig. Je moet het aangaan. Als je dat niet doet, gaat het in je lichaam zitten of ontstaan er zelfs psychische klachten.’  Annemiek spreekt liever over rouwomarming dan -verwerking. ‘Je moet leren leven met een waarheid die je niet wilt leren kennen, met een groot verlies.

Tips van Annemieke

• Het allergrootste ‘medicijn’ is naast iemand gaan zitten en luisteren.
  • Maak de emotie niet kleiner door te zeggen: ‘Zo’n leeftijd, ik teken ervoor.’ of ‘Ze heeft nu geen pijn meer.’ Durf de emotie te voelen. Wegkijken van die diepe emotie helpt je niet verder.
  • Bied praktische steun aan, zonder de regie over te nemen: doe boodschappen, zet een pan soep voor de deur. Of zeg: ‘Vanavond ga ik even wandelen, ik zal om 18.00 uur aanbellen. Heb je zin, ga dan mee.’

'Gevoel van verlies kun je ook hebben na een scheiding, ongewenste kinderloosheid, een verhuizing, ontslag of bijvoorbeeld door een partner die alzheimer krijgt.’

Greetje is ledenadviseur en praat regelmatig met mensen over rouw en verlies. 'Ik merk dat een periode van rouw en verlies niet altijd goed wordt afgesloten. Jaren later kun je daar zelfs nog last van hebben." Greetje heeft ook een paar tips:

Tips van Greetje Kroeze

• Neem de tijd om een waardevolle relatie goed af te sluiten. Stel dat iemand in je nabije omgeving ongeneeslijk ziek is, zorg dan dat je goed afscheid kunt nemen. Bespreek met elkaar wat de wensen zijn van deze dierbare.
  • Praat veel, deel je gevoelens van verdriet, maar ook van vreugde door bijvoorbeeld mooie herinneringen samen op te halen. Luister ook goed.
  • Doe het samen! Zorg ervoor dat je niet met spijt blijft zitten als je iemand hebt verloren. Dat maakt het rouwen een stuk ingewikkelder.
  • De ledenvereniging biedt steun in de verdrietige periode na de uitvaart, maar ook na een scheiding of verhuizing. De ledenadviseur kan bij je langskomen op huisbezoek voor advies en ondersteuning.
  • De stamtafel rouw en verlies is een vertrouwde online ontmoetingsplek. Het is een manier om contact te houden met vrienden en familie na het verlies van een dierbaar iemand. Je kunt beeldbellen, foto’s en verhalen delen.

Webinar rouw en verlies

Het overlijden van een dierbare, verlies van een baan, een relatie die uitgaat of verhuizing naar een andere plaats. Wat doet dit met jou en hoe ga je hiermee om? In het webinar rouw en verlies, 18 maart 10.00 uur, geeft ledenadviseur Greetje Kroeze uitleg én tips. Reserveer alvast je plek en meld je aan.

> Meer informatie en aanmelden

Espria Ledenvereniging werkt nauw samen met: Icare, Evean, Zorggroep Meander, GGZ Drenthe, Icare Jeugdgezondheidszorg, De Trans en Zorgcentrale Noord.