Vitali-tijd inspiratie

Inspiratie voor gezonde voeding en beweging
In Vitali-tijd vertellen deskundigen hun inspirerende verhalen over gezonde voeding en beweging. Vooral over hoe je daar meer energie van krijgt. En natuurlijk hoe het jou gaat lukken om gezond te blijven. Lees hier de verhalen na.

Dit zijn de verhalen van de expertsLogo Vitali-tijd

Lees de inspirerende verhalen van de deskundigen na en bekijk hun video.

Gerard Kemkers, avondvoorzitter

'Houd balans, beweeg!'

Breng meer balans in je leven en richt je leven gezonder in, is het advies van schaatskampioen Gerard Kemkers. Dan gaat het niet alleen over meer bewegen en gezonde voeding, maar ook over voldoende slaap, ontspanning en nog veel meer. Het is extra belangrijk omdat niet-bewegen ons steeds gemakkelijker wordt gemaakt.

Jan Buining, voedingsdeskundige

'Is het eigenlijk wel normaal wat wij eten?'

We denken dat we ‘gewoon’ eten. We denken dat in de supermarkt ‘gewone’ producten staan. Maar is dat allemaal wel zo gewoon? Is het vanzelfsprekend dat we de afgelopen halve eeuw het aandeel van ons inkomen dat we aan voeding besteden, is gehalveerd? Staat dat los van het ‘steeds jonger ziek worden’? Hoort diëten, calorieën tellen en pillen slikken tegen welvaartsziekten nu eenmaal bij het ouder worden?

Of: zijn we weggedreven van ‘echte’ voeding? Kunnen we ons vitaler voelen dan waar we nu genoegen mee nemen? Kunnen we met  het ‘echte gewone eten’ weer vertrouwen op onze honger? Veel vragen en 20 minuten uitleg van het advies:

• Eet meer onbewerkte producten: hele groente, peulvruchten, noten en zaden
  • Let op de bewerkte grondstoffen omdat ze wel calorieën bevatten maar minder voedend en verzadigend zijn

Gerard Nijboer, loopadviseur

'Het gaat niet om topsportprestaties maar om dat je het volhoudt'

Graag wil ik inspireren om in beweging te komen en te blijven. Als je eenmaal de eerste stappen hebt gedaan, kom je erachter dat het eigenlijk makkelijker is dan je denkt. Een tipje van de sluier: leg de lat lager dan je van plan bent!

Met bundeling van kennis en ervaringen vanuit de topsport en gezondheidszorg wil ik een aanzet geven om je een beetje op weg helpen: Wanneer ben je gezond, hoe word je fit? Wat zijn jouw gezondheidsvoordeeltjes als je beweegt?  Wat is hiervoor nodig? Hoe vaak en hoe lang? Makkelijk bewegen met of zonder apps? Inspannen zonder stress, hoe doe je dat?

Beweeg: Investeer in jezelf, tel uit je winst!

Hans de Vries, sportarts

'Als je beweegt, word je gelukkiger ouder'

Bewegen is het beste medicijn. Door te bewegen word je fit en dat is belangrijk voor je gezondheid. Dat weten we allang maar de noodzaak wordt steeds groter. Want we bewegen te weinig, vooral de jeugd. Geen smoezen meer om niet te bewegen en sporten. Bewegen is leuk!

Meer inspiratie

Met een paar eenvoudige grepen kun je al gezonder eten en in beweging komen. Het is niet moeilijk en hoeft niet duur te zijn. De ledenvereniging geeft je meer inspiratie over gezonde voeding en in beweging komen.