Zo maak je je huis kidsproof

Lekker ontdekken zonder gevaar
Als baby’s groeien, wordt hun wereld groter maar ook risicovoller. Stopcontacten, giftige schoonmaakmiddelen, scherpe hoeken en randen, overal in huis loert gevaar voor de kleine onderzoeker. Tijd voor maatregelen!

10 tips om je huis kidsproof te maken

1. Omhoog met die wascapsules

Voor kleine kinderen zien wascapsules eruit als snoepjes. Elk jaar belanden honderden kleintjes op de eerste hulp met vergiftigingsverschijnselen door builtjes met vloeibaar wasmiddel. Zet de doos dus altijd op een hoge plank, buiten bereik van nieuwsgierige peuters.

2. Wees alert met schoonmaakmiddelen

Een fles schoonmaakmiddel lijkt op limonade. Ook hier geldt: omhoog ermee. Wees vooral voorzichtig tijdens het poetsen. Dan staat de fles allesreiniger of wasbenzine misschien toch even voor het grijpen.

"Ook medicijnen lijken op snoepjes"

3. Medicijnen achter slot en grendel

Ook medicijnen lijken vaak op spannende snoepjes. De gekleurde pillen of capsules moeten achter slot en grendel. Overweeg de aanschaf van een medicijnbox, een afsluitbare plastic doos met stevig kinderslot.

4. Maak de keuken kidsproof

Een keuken kan voor kinderen een gevaarlijke ruimte zijn. Denk aan de giftige stoffen die je hier bewaart, het warme kooktoestel, de glazen en borden die kapot kunnen vallen! Reden genoeg om je keuken kidsproof in te richten en te gebruiken.

5. Bescherm hoeken en randen

Leren lopen gaat met vallen en opstaan. Scherpe hoeken en randen in huis kun je dus maar beter botsproof maken. Er zijn allerlei tafelhoekjes, randbeschermers en veiligheidsstrips op de markt die je eenvoudig op meubels kunt bevestigen. Medipoint heeft een grote collectie.

6. Beplak glazen deuren

Een grote glazen deur of ruit zie je spelend en ravottend makkelijk over het hoofd. Plak er speciale stickers op of ga voor superveilig glasfolie. Bij een botsing kan het glas nog wel kapotgaan maar de gevaarlijke glasschermen zijn bedekt met een beschermlaag. Glasfolie koop je bijvoorbeeld bij een bouwmarkt.

7. Weg met dat tafelkleed

Bijna de helft van alle patiëntjes in brandwondencentra heeft ernstige brandwonden door hete thee of koffie. Zet kopjes en glazen daarom altijd ver weg van de rand van de tafel. En, gebruik geen tafelkleed! Niets is leuker dan aan een hoekje trekken, met alle mogelijke gevolgen van dien...

8. Barricadeer stopcontacten

Kleine vingers passen in het stopcontact. De consumentenbond zet de beveiligingsopties op een rij. De veiligste keuze zijn kindveilige stopcontacten met een afdekplaatje, waar je alleen met een handigheidje een stekker in kunt steken. Er zijn ook losse afdekplaatjes te koop. Losse pluggen worden niet aangeraden, daarbij is de kans te groot dat je de plug na het stofzuigen vergeet terug te plaatsen.

"Veel planten zijn giftig!"

9. Kies veilige planten

Kamerplanten en bloemen kunnen extreem giftig zijn. Oleander, begonia, kerstster en sierpepers zijn berucht. VeiligheidNL adviseert (toekomstige) ouders om een goed plantenboek te kopen om het groen in en om het huis te checken op giftigheid.

10. Wees wijs met de commode

Elk jaar gebeuren er veel ongelukken met baby’s die van de commode af rollen. Gebruik daarom een aankleedkussen met opstaande randen. Houd ook altijd een hand op je kindje om een onverwachte beweging op te vangen en leg verzorgingsspullen binnen handbereik. Moet je even weg, ook al is het maar drie seconden, leg je kindje dan terug in bed.