Keukentafelgesprek bij de gemeente

Zo bereid je je goed voor
Heb je hulp aangevraagd bij jouw gemeente? Of heb je deze hulp aangevraagd voor je naaste? Dan nodigt de gemeente je eerst uit voor een keukentafelgesprek. Dat klinkt als iets gezelligs maar is een heel belangrijk gesprek. Met onze tips en stappenplan bereid je je zich goed voor op dit gesprek.

Via de gemeente kun je een vergoeding krijgen voor hulp om zelfstandig te blijven wonen. Of ondersteuning bij je werk als mantelzorger. Deze hulp wordt betaald vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Een Wmo-consulent van de gemeente beoordeelt eerst tijdens een zogenoemd keukentafelgesprek welke hulp je nodig hebt en vergoed krijgt. Het is belangrijk dat je ook zelf goed bedenkt wat je wel en niet kunt. En dat je dit tijdens het gesprek duidelijk maakt. Bereid het gesprek dus goed voor! En lees het nog eens rustig na in het stappenplan.

Stappenplan om het keukentafelgesprek voor te bereiden

1. Vóór het keukentafelgesprek

• Bedenk vooraf goed wat jij of degene voor wie je zorgt, nodig hebt. Wat kun je zelf wél en wat niet (meer)? Wil je dat er af en toe bezoek komt? Denk je aan een scootmobiel? Of huishoudelijke hulp? Bespreek dit soort zaken met iemand die je goed kent. Misschien zijn er zaken waar je niet aan denkt. Maak een lijstje met jouw ideeën en wensen.
  • Vraag je hulp voor jezelf aan? Vraag dan als het kan je mantelzorger of iemand anders uit uw omgeving om bij het gesprek te zijn. Die kan ervoor zorgen dat je niets vergeet te bespreken en kan belangrijke zaken voor jou opschrijven.
  • Wil je dat er iemand met je meegaat naar het keukentafelgesprek? En ken je niemand daarvoor? Vraag dan professionele cliëntondersteuning aan bij de gemeente. Dat kost je niets.
  • Bent je mantelzorger en wil je het gesprek liever niet samen voeren met degene voor wie je zorgt? Vraag dan een persoonlijk gesprek aan.
  • Het keukentafelgesprek vindt meestal thuis plaats. Soms moet dit bij de gemeente, bijvoorbeeld als je een taxipas aanvraagt.

Loop niet onnodig Wmo-ondersteuning mis en bereid het keukentafelgesprek goed voor! Onze ervaren ledenadviseur helpt daarbij. Vraag een gratis telefonische voorbereiding van het keukentafelgesprek aan.

2. Tijdens het keukentafelgesprek

• Wees eerlijk over wat je wel en niet kunt. En over wat je wel en niet kunt vragen van familie of vrienden. Maak de situatie niet mooier dan hij is.
  • Vraag wat de gemeente voor jou kan doen.
  • Je hoeft je niet opgejaagd te voelen, werk rustig je vragenlijstje af. Je hebt alle tijd.
  • Is het gesprek voorbij, maar heb je nog niet alles besproken? Vraag dan om een tweede afspraak.

Je kunt het gesprek opnemen, zodat je het later rustig nog eens kunt terugluisteren. Vraag van tevoren wel toestemming aan de  mensen die bij het gesprek zijn.

3. Na het keukentafelgesprek

• Na afloop van het gesprek krijg je een schriftelijk verslag. Neem dit goed door. Staan alle gemaakte afspraken erin? Begrijp je alles?
  • Klopt er iets niet in het verslag? Bel dan met de Wmo-consulent. Zet pas je handtekening als alles in orde is.
  • Welke afspraken zijn er over een nagesprek? Let op dat de gemeente zich hieraan houdt.
  • Ben je niet tevreden over hoe het gesprek is gegaan? Vraag binnen 6 weken bij de gemeente een nieuw gesprek aan, eventueel met iemand anders.
  • Wil je bezwaar maken tegen de beslissing van de gemeente? Als lid kun je gratis terecht bij de ledenadviseur, zij weet welke instanties jou daarbij kunnen helpen. Bel 088 - 383 20 00.