Kies de sport die bij je past

Zo houd je het langer vol en geniet je meer
Dat sporten gezond is, is bekend. De kunst is om een sport te vinden die bij je past. Zodat sporten niet voelt als iets wat ‘moet’, maar als iets fijns. Alleen, hoe vind je de juiste sport?

Zo vind je jouw sport

Welke sporten zijn er?

Wie sport met plezier, houdt het langer vol. Voor de een zit dat plezier in deel uitmaken van een team of een vaste groep. Voor de ander in de lichamelijke uitdaging. Anderen vinden het fijn dat zij kunnen sporten wanneer zij zelf willen, zonder vast te zitten aan een dag of tijdstip. Zoek dus een sport die bij jouw manier van leven past! Het NOC-NSF heeft op sport.nl een overzicht van alle sporten die je kunt doen. Met hulp van het filter vink je aan wat je belangrijk vindt in een sport. Op basis van jouw selectie krijg je een overzicht van de beschikbare sporten en wat de sport inhoudt.

Online sporttest

Bij de meeste sportclubs kun je eerst een proefles volgen. Handig want er is veel om uit te kiezen. Je kunt ook eerst thuis de online sporttest doen van NOC-NSF. De test laat je nadenken over wat je belangrijk vindt en hoe jouw levensstijl op dit moment is. Aan het einde van de test krijg je een overzicht van de sporten die bij jou passen.

Welke sport voor wie?

Voor wie lichamelijke uitdaging zoekt

• Sport: fitness, spinning, bootcamp, streetdance, gymnastiek of turnen, aquafit, twirling, vechtsporten, krachtsporten.
  • Voordelen: bewegen in combinatie met krachttraining verkleint het risico op botbreuken en bevordert de vetverbranding.

Voor wie naar buiten wil

• Sport: (nordic) wandelen, fietsen, trimmen of hardlopen, surfen, zwemmen in open water, paardrijden, bootcamp, roeien, tennis, hockey, voetbal, golf, skaten, atletiek.
  • Voordelen: onderzoeken tonen voorzichtig aan dat mensen die bewegen in de buitenlucht over het algemeen minder spanning ervaren. Ook zouden zij minder woede, boosheid of sombere gevoelens hebben dan mensen die binnen bewegen.

Voor wie wil sporten met vrienden

• Sport: voetballen, zumba, racketsporten zoals tennis en badminton, aquajoggen, rugbyen, volleybal, basketbal, hockey.
  • Voordelen: samen sporten houdt hart, vaten, spieren en skelet gezond. Van recreatief voetballen onder ouderen is vastgesteld dat het voor maximale zuurstofopname zorgt, de bloeddruk op peil houdt, de spieren sterk en de botten stevig.

Voor wie bezig wil zijn met lichaam én geest

• Sport: yoga, tai chi, qi gong, pilates.
  • Voordelen: omgaan met stress, beter slapen, goed voor het immuunsysteem en concentreren gaat beter.