Diabetes: alles over suikerziekte

Als je diabetes hebt is je bloedsuikerwaarde te hoog. Je hebt dan problemen met de insuline in je lichaam. Lees over diabetes, wat de risico's ervan zijn en wat je ertegen kunt doen.

Diabetes: wat is het?

Heel veel mensen hebben diabetes of suikerziekte. Er zijn twee soorten: diabetes 1 en 2. Bij diabetes 1 valt je lichaam de cellen aan die insuline aanmaken. Diabetes 2 komt door een ongezondere levensstijl. Hierdoor reageert je lijf niet goed meer op insuline.

Hoe weet je of je diabetes hebt?

Denk je dat je diabetes hebt? Of dat iemand in je omgeving suikerziekte heeft? Diabetes heeft een aantal kenmerken. Mensen met suikerziekte hebben vaak veel dorst en plassen veel. Ze zijn moe of voelen zich ziek en hebben last van hun ogen. Sommige mensen vallen ook zonder reden af of zijn misselijk. Mensen met diabetes 2 hebben slecht genezende wondjes en infecties die vaak terugkomen. De huisarts test je op diabetes. Een test met één druppeltje bloed geeft aan of je diabetes hebt.

Misverstanden over diabetes

Diabetes krijgen, ligt niet altijd aan jezelf. Diabetes 1 kun je namelijk niet voorkomen. Bij diabetes 2 speelt bijvoorbeeld overgewicht een rol. Daar valt soms nog wel iets aan te doen. Lees meer over misverstanden die bestaan over diabetes.

Risico’s van diabetes

Met diabetes heb je meer kans op hart- en vaatziekten. Naast insuline krijg je ook medicijnen om de kans hierop te verkleinen. Wist je dat je met diabetes meer kans hebt op gebitsproblemen? Lees hoe je gebitsproblemen voorkomt.

Wat doe je tegen diabetes?

De behandeling van suikerziekte hangt af van het type diabetes. In beide gevallen heb je insuline nodig. Het hormoon insuline houdt je suikerspiegel laag. Met diabetes 1 moeten je je hele leven insuline spuiten. Heb je diabetes 2, dan is het ook verstandig om je leefstijl aan te passen. Gezond eten, geen alcohol drinken en veel bewegen zijn belangrijk als je suikerziekte hebt.