Binnen de Ledenvereniging werken vijf ledenadviseurs die ook bij jou thuis kunnen komen. Ieder heeft zijn eigen expertise: rouw en verlies, eenzaamheid en domotica. Een ledenadviseur werkt met hulphond Tim die kan helpen als er sprake is van dementie. Als je contact opneemt met de Ledenvereniging, dan kan een collega van het Servicecenter aan een ledenadviseur vragen om contact op te nemen met jou.
Advies op maat
Een van onze ledenadviseurs is Carla Huizing. “Bij iedere individuele situatie kijken we wat nodig is. Wij geven altijd advies op maat”, legt zij uit. En dat kan om van alles gaan. “Bij onderwerpen als eenzaamheid, rouw en verlies, sociale relaties, vrije tijd en mentale gezondheid. Maar we beantwoorden ook praktische vragen over bijvoorbeeld veilig wonen, hulpmiddelen en persoonsalarmering.”
Vind je het prettig als een ledenadviseur meekijkt en denkt over de veiligheid in en om je woning? En of het huis nog bij jouw persoonlijke situatie past, op dit moment en gericht op de toekomst? Vraag dan een Thuisadvies aan.
Eigen regie
Zijn er ook momenten waarop ze geen hulp kan bieden? “Eigenlijk kunnen wij altijd wel helpen. Als het een vraag is die we niet zelf kunnen oppakken dan kijken we wie dat dan wel kan doen. En dan verwijzen wij daar ook naar. Wij laten iemand niet aan zijn lot over. Soms schakelen wij bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie in of dienen een Wmo-aanvraag in. Dit gaat altijd in overleg met jou. Jij houdt zelf de regie over je leven. Jij bepaalt wat je wilt en wat je nodig hebt.”
Vaak vragen mensen om hulp als de nood hoog is, merkt Carla. “Mensen willen het zo lang mogelijk allemaal zelf doen. Dat hoeft echt niet. Wij kunnen je ook ondersteunen als het eigenlijk nog niet echt nodig is, maar dat het misschien wel fijn is dat iemand eens meedenkt. Wij kunnen bij je thuiskomen als je dat graag wilt. In je eigen omgeving praat het vaak net even makkelijker dan via de telefoon of in een kantoor.”
Je staat er niet alleen voor
Eenzaamheid is een groot probleem voor veel mensen. “Je mag hierover contact met ons opnemen", verzekert Carla. Tijdens het gesprek wordt gekeken waar iemand behoefte aan heeft. Stel dat iemand een wandelmaatje wil of iemand om mee te gaan klussen, dan kan de ledenadviseur helpen met het plaatsen van een berichtje op het zorghulp-platform. Op dit digitale platform kunnen leden met elkaar in contact komen en elkaar helpen.
Het voeren van rouw- en verliesgesprekken is een ander voorbeeld van hulp bieden. “We geven handvatten die het verlies wat draaglijker maken. Je staat er niét alleen voor. Ook kunnen we bijstaan bij praktische hulp zoals het aanvragen van een personenalarmering. We kijken samen naar wat het beste past bij jouw situatie en kunnen eventueel ook helpen bij de aanvraag van het persoonsalarm. Soms zijn mensen erg verbaasd over alles wat wij kunnen inzetten of waarin we van betekenis kunnen zijn.”
Meerwaarde van het leven
Na 30 jaar gewerkt te hebben in de formele zorg als verpleegkundige wilde Carla graag wat anders. “In deze baan als ledenadviseur bepalen leden mijn werk. Daardoor is mijn werk ook zeer afwisselend. Ik beschouw mezelf als een soort van wegwijzer op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Hierbij put ik uit mijn kennis, ervaring en opleiding.”
Carla doet haar werk met veel liefde. “Ik vind het heel fijn om van betekenis te kunnen zijn voor een ander. Voor mij is dat een meerwaarde van mijn leven. Met een kleine ingreep of een eenvoudig advies of een digitale aanvraag kan ik een ander enorm ontzorgen. Dat geeft voldoening. Iedereen die hulp vraagt, vindt het fijn om geholpen te worden. Echt iedereen. Er is altijd dankbaarheid.”
Gratis voor leden
De huisbezoeken, het inzetten van hulp, het bijstaan van allerlei aanvragen en het adviseren; het zijn allemaal diensten die vallen onder het jaarlijkse lidmaatschapsgeld. Carla lacht en benadrukt voor de zekerheid nog maar eens: “Welke vraag je ook hebt: schroom niet om contact op te nemen. We helpen graag!”