Bedplassen

Hulpmiddelen om je kind van het bedplassen af te helpen
Plasongelukjes in de slaap kunnen natuurlijk altijd voorkomen, maar wanneer noem je het nu “bedplassen”? Volgens de medici is dit het geval wanneer een kind van 5-6 jaar oud, meer dan 2x per maand in bed plast en wanneer kinderen ouder dan 7 jaar dit meer dan 1x per maand ’s nachts doen.

Oorzaak bedplassen

Bij de meeste kinderen wordt bedplassen veroorzaakt door het ontbreken van een goede wekreflex. Dit betekent dat er nog geen link wordt gelegd in de hersenen tussen een volle blaas en wakker worden. Echter, bij enkele kinderen heeft het bedplassen een lichamelijke oorzaak. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een te kleine blaas of problemen met de urineweg. Of kan het een gevolg zijn van bepaalde medicijnen. Als je hierover twijfelt is het raadzaam eerst contact op te nemen met de huisarts. Zij kunnen het beste bepalen of het op dat moment verstandig is om met de plaswekker te gaan trainen.

Plaswekkertraining van Urifoon

Met de plaswekkertraining van Urifoon leert je kind om ‘s nachts op tijd naar de wc te gaan. Zo rust je kind beter uit, heeft het meer zelfvertrouwen, betere schoolprestaties en gaat het met plezier logeren.

Wanneer kan ik met de plaswekkertraining beginnen?

De leeftijd waarop kinderen met de plaswekkertraining beginnen verschilt tussen de 6 en 12 jaar. De belangrijkste voorwaarde is dat je kind zelf gemotiveerd is om droog te willen worden. We raden dus ook aan de plaswekkertraining eerst met je kind te bespreken. Vergelijk het met zwemles. Daar is ook doorzettingsvermogen voor nodig. Voordat je eraan begint weet namelijk niemand precies hoe lang het gaat duren. Als je kind dat beseft en zelf ook klaar is met de luierperiode, dan kun je beginnen.

Hoe werkt de plaswekker?

je kind trekt bij het naar bed gaan een plaswekkerbroekje aan. Dit is een normaal uitziende onderbroek waar sensordraadjes in zijn verwerkt. Wanneer de eerste 1 a 2 druppels in het ondergoed vallen, worden de sensoren geactiveerd, waarna de plaswekker afgaat. Je kind gaat vervolgens uit bed om de wekker uit te zetten en om naar de wc te gaan. Op deze manier activeren we het Pavlov-effect, waarbij er een link in de hersenen wordt gelegd tussen een volle blaas en wakker worden; oftewel de wekreflex.

Interactie

Bij de plaswekkertraining horen ook scorekaarten. Hierop kunnen ouders bijhouden of de plaswekker daadwerkelijk is afgegaan. Zo ja, dan kunnen zij invullen hoe laat de wekker afging, hoe vaak de wekker afging en hoe hun kind hierop reageerde. Kinderen kunnen aan de hand van de scorekaart stickers plakken en punten verdienen. Zo heeft je kind zelf ook inzicht in de vooruitgang.

Persoonlijke begeleiding

Omdat de plaswekkertraining door elk kind anders ervaren wordt, biedt Urifoon (gratis) persoonlijke begeleiding. Zo zijn de adviseurs telefonisch bereikbaar voor een persoonlijk adviesgesprek. Dit gesprek kan met de ouder, het kind of allebei zijn. Samen zorgen we voor een succesvol resultaat. Heb je een wekker bij een andere partij gekocht? Dan kun je de begeleiding ook los aanvragen.

UnderWunder ondergoed

Als je kind zindelijk aan het worden is, is de kans op ongelukjes groot. Het ondergoed van UnderWunder helpt om die op te vangen. Wel zo lekker voor het zelfvertrouwen, als je kind al naar school gaat. UnderWunder is leverbaar vanaf maat 86/92.

Lees meer over het ondergoed van UnderWunder

Waterdicht beddengoed

Waterdicht beddengoed is een effectieve tijdelijke oplossing wanneer uw kind last heeft van bedplassen. Bekijk hier de mogelijkheden.

Lees meer over het waterdicht beddengoed