Samenwonen met uw naaste

Voordelen en gevolgen voor mantelzorgers
Man en vrouw maken verhuisdoos dicht
Bent u mantelzorger en denkt u na over samenwonen met uw vader of moeder? Of iemand anders voor wie u zorgt? Het heeft zeker voordelen als u dichtbij elkaar woont. Maar houd ook rekening met de gevolgen.

Voordelen dichtbij elkaar wonen

• Uw vader of moeder kan misschien langer zelfstandig wonen als hij of zij bij u in huis of naast u woont.
  • Het scheelt reistijd en -kosten
  • U kunt uw mantelzorg makkelijker combineren met uw gezin en werk.

Hiermee moet u ook rekening houden

Algemeen

• U heeft minder privacy. Dat kan voor spanning of irritatie zorgen. Ook tussen u en uw partner of gezin.
  • De kans bestaat dat er steeds meer zorgtaken bij u komen te liggen. En hulp in huis regelen via de Wmo kan in veel gemeenten niet als er een gezonde volwassene in huis woont die deze hulp kan geven.
  • Er zijn financiële gevolgen. Samenwonen heeft bijvoorbeeld negatieve gevolgen voor uitkeringen, toeslagen of eigen bijdragen.

Lees meer hierover in dit artikel over mantelzorg en wonen.

Als u bij elkaar intrekt

Bij elkaar intrekken is de eenvoudigste manier om dicht bij elkaar te wonen. Houd rekening hiermee:

• Instanties als de Belastingdienst of UWV zien u als één huishouden. Dit betekent bijvoorbeeld dat zij voor de berekening van toeslagen en uitkeringen kijken naar wat u samen verdient.
  • Wat gebeurt er als een van u beiden iets overkomt? Of u verliest uw baan of gaat scheiden? Kunt u of de ander dan in de woning blijven wonen? En kunt u de kosten dan nog dragen?

Als u kiest voor een kangoeroewoning

Een kangoeroewoning (ook wel: meergeneratiewoning) bestaat uit twee zelfstandige woonruimtes onder één dak. U heeft elk een eigen voordeur, maar via een verbindingsdeur kunt u wel bij elkaar binnenlopen. U kunt een kangoeroewoning kopen of huren. Of u laat uw eigen woning splitsen.
Bij een kangoeroewoning moet u met hetzelfde rekening houden als wanneer u bij elkaar intrekt. U bent samen één huishouden.

Als u kiest voor een mantelzorgwoning

Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op uw eigen terrein. Veel bedrijven bieden kant-en-klare woningen die zo in de tuin geplaatst worden, zonder dat u een vergunning nodig heeft. U kunt ook uw garage laten ombouwen tot mantelzorgwoning.

Waar u rekening mee moet houden:

• Er zijn enkele regels. U mag bijvoorbeeld een aanbouw of mantelzorgwoning niet meer als woning gebruiken als u geen mantelzorg meer geeft.
  • De kosten voor een mantelzorgwoning zijn niet aftrekbaar van de belasting. Ook de hypotheekrente niet.
  • Als uw vader of moeder de verbouwingskosten of de kosten voor de mantelzorgwoning betaalt, bestaat de kans dat u hier schenkingsbelasting over moet betalen.

Andere oplossingen

• Wilt u dichter in de buurt, maar niet in hetzelfde huis wonen? Als uw gemeente een urgentieregeling heeft voor woningzoekenden, kunt u hier als mantelzorger gebruik van maken. Informeer bij uw gemeente.
  • Een inwonende thuishulp kan ook mantelzorgtaken overnemen.
  • Uw vader of moeder kan ook langer zelfstandig wonen in een speciale woonvorm voor ouderen, zoals een hofje of woongemeenschap. Het kabinet moedigt de ontwikkeling van dit soort nieuwe woonvormen aan met een nieuwe regeling. Deze geeft financiële steun aan initiatiefnemers die dit soort woonvormen willen ontwikkelen.

Vraag het de ledenconsulent

Heeft u nog vragen, maar weet u niet goed waar u terechtkunt? Of zoekt u een oplossing bij u in de buurt? Onze ledenconsulent wijst u graag de weg!

Zo kunt u de ledenconsulent bereiken
Telefoon: 088 - 383 20 00
E-mail: service@ledenvereniging.nl