Scootmobiel. Zo komt u eraan

Wmo, zelf kopen of zelf huren
Een persoon in een scootmobiel en een mevrouw ernaast in de natuur
Bent u slecht ter been? Dan is een scootmobiel een uitkomst. Familie en vrienden bezoeken, boodschappen doen, een ritje maken in de natuur: het kan allemaal. Wij vertellen u graag hoe u een scootmobiel krijgt, leent, huurt of koopt.

Scootmobiel via de Wmo

Een scootmobiel lenen kost geld en zit niet in uw basisverzekering. Wilt u een (gedeeltelijke) vergoeding voor uw scootmobiel krijgen, dan adviseren wij u om hiervoor een Wmo-aanvraag te doen bij uw gemeente. De Wmo-consulent bepaalt tijdens het zogenaamde 'keukentafelgesprek' of u in aanmerking komt voor een scootmobiel. Wij adviseren u om voor dit gesprek te vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. De gemeente is verplicht u deze toe te wijzen.

Gemeente bepaalt zelf waar u recht op heeft

Elke gemeente bepaalt zelf welke Wmo-voorzieningen ze aanbiedt. Nogal wat gemeenten kiezen voor de goedkoopst mogelijke oplossing. De gemeente mag onderzoeken of u ook op een andere manier kunt meedoen aan de maatschappij dan met een scootmobiel.

Blijkt uit het onderzoek dat u wel recht heeft op een scootmobiel dan kan de gemeente:

• U de scootmobiel geven. Dit heet Wmo-ondersteuning 'in natura'.
  • U een geldbedrag geven om de scootmobiel (deels) te betalen.
  • U voor de scootmobiel een persoonsgebonden budget (PGB) geven.
  • U een scootmobiel laten lenen voor een dagdeel of enkele dagen via een scootmobielpool. Steeds meer gemeenten bieden dit aan.

Altijd eigen bijdrage betalen

U betaalt altijd een eigen bijdrage. Hoeveel dat is hangt af van een aantal zaken. Meer hierover leest u in het artikel 'Ondersteuning uit de Wmo? Maak hier een schatting van uw eigen bijdrage.' Heeft u na lezing van deze informatie nog vragen? Bel dan met de gemeente waar u woont en vraag naar de Wmo-consulent.

Zelf een scootmobiel kopen

Zelf een scootmobiel kopen of huren is ook een optie. Het voordeel hiervan is dat u niet gebonden bent aan de modellen, afspraken en voorwaarden van uw gemeente. U heeft alle vrijheid om het door u gewenste model of type aan te schaffen en te behouden zolang u dat wilt. Laat u goed adviseren in de winkel en vergelijk modellen én winkels. Kijk ook eens op het internet; daar vindt u allerlei varianten en diverse prijsklassen. De verkoopprijs start bij zo'n € 750,-. Of bel direct met de ledenconsulent en vraag naar ons ledenaanbod.

Liever huren?

Zoekt u iets tijdelijks of wilt u het eerst uitproberen? Dan is een scootmobiel huren de beste oplossing. Huren kan al vanaf € 1,50 per dag.

• De Zonnebloem
    Deze vrijwilligersorganisatie verhuurt speciale auto’s met een verlaagde vloer en een oprijplaat. In enkele plaatsen in Nederland kunnen mensen met een rolstoel zo’n zonnebloemauto huren met hun Zonnebloempas. De auto heeft vijf zitplaatsen inclusief bestuurder. De bediening is niet aangepast en de bestuurder moet een B-rijbewijs hebben. De huur is € 40,- per dag, exclusief brandstof. De eerste 100 km zijn gratis, daarna betaalt u € 0,20 per kilometer. Bij de Zonnebloem werken ook vrijwilligers om u ergens naartoe te rijden. Kijk voor meer informatie, reserveren en een instructievideo over het in- en uitladen op de site.

• De scootmobielverhuurservice van de ledenvereniging
    Huurt u minimaal vier weken een scootmobiel bij thuiszorgwinkel Medipoint? Dan krijgt u als lid van de ledenvereniging twee weken huur gratis. Zo heeft u snel én voordelig een scootmobiel wanneer het u uitkomt. Wij brengen de scootmobiel naar u toe en halen hem later weer op. Klik op het product voor meer informatie.

Kooptips

• Bezoek een beurs of een open dag van een gezondheidscentrum en probeer enkele modellen uit.
  • Thuiszorgwinkel Medipoint organiseert regelmatig adviesdagen waar u modellen mag uitproberen. De aanwezige adviseurs vertellen u graag over de mogelijkheden. Als lid krijgt u 10% korting op alle modellen scootmobiels van thuiszorgwinkel Medipoint.
  • Vergelijkingssitesn geven u ook tips en advies. Scrol wel altijd goed door naar beneden, zodat u alle aanbiedingen ziet en niet een 'top drie'.
  • Win advies in bij de ergotherapeut. U heeft recht op een consult vanuit de basisverzekering. Een verwijzing van de huisarts is meestal niet nodig. Wel gaat een consult ten koste van uw eigen risico.
  • Overweeg een tweedehands scootmobiel. Dit is goedkoper en er zitten modellen tussen die amper zijn gebruikt. Let wel extra op de veiligheid en het onderhoud van het model van uw keuze. Enkele sites: