Brandveilig met elektrische apparaten

Zo voorkom je brand in huis
Wist je dat een derde van alle woningbranden ontstaat door elektrische apparaten? Vaak door verkeerd opladen. Maar ook doordat opgehoopt stof in brand vliegt als het apparaat warm wordt. Met deze tips verklein je de kans op brand.

5 tips voor veilig opladen

In veel elektrische apparaten zitten krachtige, oplaadbare lithium-ionbatterijen. Onder andere in elektrische fietsen, smartphones en tablets. Ze gaan lekker lang mee, maar zorgen ook voor risico’s. Volgens Brandweer Nederland vliegt gemiddeld 2 keer per week een lithiumbatterij in brand. Vaak gebeurt dat tijdens het opladen. In 2 jaar tijd steeg het aantal branden door accu’s en batterijen met bijna 30 procent.

Zo voorkom je brand door verkeerd en onveilig opladen:

1. Gebruik de oplader die bij het apparaat hoort

Veel branden ontstaan door goedkope opladers (bijvoorbeeld van Chinese webwinkels). Deze ‘neppers’ raken snel oververhit, waardoor er brand kan ontstaan. Hetzelfde geldt voor goedkope snoertjes.

2. Kies nooit voor namaak

De batterij vervangen in je mobiele telefoon of tablet? Kies nooit voor namaak. Een slechte batterij kan spontaan ontploffen.

3. Zorg dat apparaten hun warmte kwijt kunnen

Laad mobiele telefoons nooit op in bed, onder je kussen of op een zachte bank. Op een harde ondergrond kan de warmte beter weg.

4. Blijf in de buurt tijdens het opladen

De brandweer adviseert om altijd in de buurt te blijven van apparaten die opladen. Ga je slapen? Trek dan de stekker eruit. Dit scheelt je ook energiekosten.

5. Hang rookmelders op

Laad apparaten alleen op in ruimtes met een rookmelder. Een elektrische fiets of scootmobiel in de schuur? Hang ook daar een rookmelder op en trek ’s avonds de stekkers eruit.

Aantrekkelijke ledenkorting op rookmelders en andere brandpreventieproducten in de thuiszorgwinkel van Medipoint of Zuiver Zorg.

Zet elektrische apparaten liever niet op stand-by

Veel apparaten, zoals televisies en computers, gaan vanzelf in de slaapstand (stand-by). Handig, maar van binnen blijven ze warm. Dat kan – in combinatie met opgehoopt stof – brand veroorzaken. Vind je het te veel gedoe om elke keer de stekker eruit te trekken? Zet er dan een speciale timer tussen. Die schakelt het apparaat helemaal uit op vooraf een ingestelde tijd. Deze timers worden verkocht onder de naam standbykiller.

Bij deze apparaten is de kans op brand het grootst

Wees extra alert als je een van deze apparaten gebruikt:

Wasdroger

Het meest brandgevaarlijke apparaat in huis. Zet het apparaat alleen aan als je thuis bent en maak altijd de filters schoon. Het opgehoopte stof kan in brand vliegen, bijvoorbeeld door vonken van metalen ritsen aan kleding.

Afzuigkap

Door het opgehoopte vet in de luchtfilters is ook dit apparaat brandgevaarlijk. Maak ze regelmatig schoon of vervang ze. De brandweer adviseert om dit eens in de 3 maanden te doen.

Elektrische deken

Gaat jouw elektrische deken in het voorjaar weer de kast in? Vouw hem dan vooral niet te netjes op, is het advies van de brandweer. Beter rol je hem op. Zo breekt de bedrading minder snel. Vervang de deken om de 7 jaar.

Leer kinderen brandveilig opladen

Een derde van alle woningbranden ontstaat door elektrische apparaten. Vaak door verkeerd opladen van bijvoorbeeld spelcomputers of hoverboards. Met deze tips van de brandweer help je je kinderen en jezelf brandrisico’s in huis verkleinen.