Start uw eigen woongroep

In 5 stappen
Hoe begint u een woongroep? Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in zo’n gezamenlijke manier van wonen. We zetten de te nemen stappen voor u op een rij.

Moderne woongroep

Bij het woord woongroep denken veel mensen terug aan de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Alles samen doen en alles samen delen. Inmiddels heeft de woongroep het hippie-imago van zich afgeschud. Een moderne woongroep zit vaak anders in elkaar. Iedereen zijn eigen woning, maar ook een gemeenschappelijke ruimte. Privacy én samen dingen doen, dus.

Woongroep starten in 5 stappen

Heeft u interesse in gezamenlijk wonen? Dan kunt u zich aansluiten bij een bestaande woongroep. Maar er zelf een starten is ook een optie. Daar komt natuurlijk wel wat bij kijken. Dit zijn de stappen:

1. Bepaal wat u bindt
    Succesvolle woongroepen hebben vaak iets wat de bewoners bindt. Dat kan een gezamenlijke interesse zijn, een religie of culturele achtergrond. Maar ook leeftijd of een bepaald levensdoel. Bedenk van te voren wat de overeenkomst moet zijn tussen de leden in de woongroep. Hoe duidelijker dit van te voren bedacht is, hoe groter de kans dat het klikt tussen de leden.
  2. Stel uw groep samen
    Denk vervolgens na over het aantal bewoners van de woongroep. Houd de groep tijdens de oprichting beperkt. Met een kleine groep neemt u gemakkelijker beslissingen. Neem daarna de tijd om de groep langzaam uit te breiden. Zorg dat u elkaar goed leert kennen. Kom niet alleen bijeen om te vergaderen, maar doe ook gezellige dingen samen. Ga eens een weekendje weg met elkaar, of op een actieve vakantie. Een heel goede test!
  3. Kijk de kunst af
    Breng een bezoek aan andere woongroepen. Kijk en leer. Wat wilt u overnemen, wat juist niet? Bekijk welke woongroepen in uw regio zitten.
  4. Huren of kopen?
    Het vinden van een geschikt pand of een geschikte locatie is wellicht de moeilijkste stap. Er zijn verschillende opties:
    Huren: u kunt een samenwerking aangaan met een woningbouwvereniging. Sommige woningbouwverenigingen staan daarvoor open. In dat geval kunt u de huur laag houden. Tegelijkertijd is er wel een inkomensgrens. Mensen die een te hoog inkomen hebben, kunnen daardoor afvallen. Wilt u begeleiding of advies over gemeenschappelijk wonen? Bekijk welke adviseurs in uw regio kunnen helpen.
    Kopen: gezamenlijk een bestaand pand kopen is ook een mogelijkheid. U kunt bijvoorbeeld een stichting oprichten die het huis aankoopt. De leden betalen vervolgens de stichting, zodat de hypotheek betaald kan worden. Lees meer over het gezamenlijk aankopen van panden.
    Bouwen: Collectief Particulier Opdrachtgeverschap is ook een mogelijkheid. In dat geval laat u met een groep een pand bouwen. Lees meer over collectieve zelfbouw. Vraag in alle gevallen bij uw gemeente na wat de regels zijn voor het zelf opstarten van een woongroep. Meestal bent u verplicht om vooraf te melden dat u een woongroep start.
  5. Maak goede afspraken
    Heeft uw woongroep intrek in een pand genomen, vergeet dan niet om een huishoudelijk reglement te maken. Neem daarin gemeenschappelijke taken op, bijvoorbeeld het onderhouden van de gemeenschappelijke tuin, afspraken over huisdieren, auto’s etc. Ervaring van andere woongroepen leert: hoe duidelijker de afspraken, hoe beter. Laat wel ruimte voor tussentijdse aanpassingen.