Hoe kan ik eropuit zonder eigen vervoer?

Mogelijkheden: vrijwillig, Wmo, betaald
Als je geen eigen vervoer hebt, heb je toch veel mogelijkheden om eropuit te gaan. Zo kun je via verschillende organisaties een vrijwilliger in de buurt vinden die je haalt en brengt. Met een Wmo-vervoerspas kun je voordelig met een speciale taxi. En je kunt altijd met de reguliere taxi of openbaar vervoer.

Dit zijn de mogelijkheden om eropuit te gaan zonder eigen vervoer

Vrijwillig

Via allerlei websites kun je vrijwilligers in de buurt vinden die jou willen halen en brengen met de eigen auto. Vaak tegen een kleine vergoeding. Zo kun je comfortabel en gezellig op bezoek bij familie of vrienden, bijvoorbeeld. Kijk eens op wehelpen of ANWB Automaatje.
Wil je alleen boodschappen doen? Dan is de BoodschappenPlusBus van het Ouderenfonds een interessante mogelijkheid.

Via de Wmo

Als je je vervoer niet meer zelfstandig kunt regelen, en ook niet via familie of vrienden, kun je in aanmerking komen voor Wmo-vervoer. Bijvoorbeeld de Regiotaxi: met een Wmo-taxipas kun je binnen 5 zones rond je woonadres reizen. Voor vervoer via de Wmo vraag je Wmo-ondersteuning aan bij de gemeente.

Betaald vervoer

Wil je verder reizen of meer service, dan kun je denken aan de Valys of een betaalde service zoals begeleid vervoer van Senior Service. Maar er zijn natuurlijk ook nog de Uber, de gewone taxi of het openbaar vervoer.