Tips voordat u een scootmobiel huurt of koopt

Vind snel het ideale exemplaar
Overweegt u om een scootmobiel te huren of te kopen? Een nieuwe of een tweedehands scootmobiel? U vindt het ideale exemplaar sneller als u vooraf nadenkt over de volgende keuzemogelijkheden:
  1. Snelheid
    Hoe snel wilt u rijden? Is loopsnelheid voldoende? Dan volstaat een maximale snelheid van acht kilometer per uur. Bent u van plan om met fietsers op pad te gaan? Zorg dan voor een scootmobiel dat minimaal twaalf kilometer per uur haalt.

2. Afstand
    Welke afstand wilt u afleggen? Gaat het om lange trajecten, dan heeft u een scootmobiel met een zwaardere accu nodig.

3. Aantal wielen
    Hoe wendbaar wilt u zijn? Een scootmobiel met vier wielen is minder wendbaar dan een exemplaar met drie of vijf wielen. In een supermarkt, in een smal steegje of in de garage is het lastig manoeuvreren.

4. Comfort
    Op wat voor terrein gaat u rijden? Voor een zanderig bospad of een kasseienweg heeft u extra grote wielen en een goede vering nodig.

5. Gewicht
    Gaat u vaak boodschappen doen? Of heeft u een wat hoger lichaamsgewicht? De lichtste modellen hebben een belasting van maximaal 75 tot 100 kilo, de zwaarste kunnen zeker 250 kilo aan.

6. Opvouwbaar
    Wilt u uw scootmobiel meenemen in een ruime gezinsauto? Let dan goed op grootte en gewicht. Overweeg een opvouwbare scootmobiel.

7. Mee in de trein
    Een scootmobiel in de trein mag niet groter zijn dan 150 x 70 centimeter (buitenmaten). U moet uw scootmobiel zelf in en uit de trein rijden.

8. Bus, tram, metro
    Wilt u met uw scootmobiel ook mee met bus of tram? Deze zijn meestal niet toegankelijk voor scootmobielen. Wel kunt u gebruikmaken van de metro, als daar tenminste een lift is.

9. Met de taxi
    Er zijn ook speciale taxibusjes, zoals die van Valys. Dit taxivervoer gaat ook buiten de eigen regio en van deur tot deur. In deze taxi past een scootmobiel. Kijk op de site van Valys voor meer informatie over het meenemen van hulpmiddelen.

10. Eerst even oefenen
    U heeft geen rijbewijs nodig om met een scootmobiel te mogen rijden. Maar het is beslist wennen als u voor het eerst met een scootmobiel op pad gaat. Bent u hier onzeker over? Volg dan een scootmobiel rijtraining. Bijvoorbeeld de training van Veilig Verkeer Nederland.

11. Scootmobiel verzekering
    U mag zonder kenteken de weg op, maar niet zonder verzekeringsplaatje of -sticker achterop uw scootmobiel. Deze krijgt u van de verzekeraar, omdat u verplicht een wettelijke aansprakelijkheid (WA) verzekering moet afsluiten. De cataloguswaarde van uw scootmobiel en de verzekeraar bepalen de hoogte van de premie. Voor een paar euro tot een paar tientjes per maand sluit u een WA-basisverzekering af. Een Volledig Casco verzekering (All Risk) is duurder en heeft een verplicht eigen risico. Denk ook na of u pechhulp of een ongevallenverzekering wilt afsluiten.

Vragen of advies nodig?

Heeft u vragen of zoekt u advies? Bijvoorbeeld over scootmobieltrainingen? Neem dan contact op met onze ledenconsulent. Zij helpt u graag.