Veilig naar binnen

Sleutelkluisjes: handig of niet?
We blijven tot op steeds hogere leeftijd zelfstandig wonen. Een sleutelkluisje kan handig zijn, zodat familie, mantelzorgers en zorgverleners altijd binnen kunnen komen. Bijvoorbeeld de thuiszorgmedewerker die u elke dag komt verzorgen. Of de mantelzorger die komt kijken omdat u alarm heeft geslagen via uw personenalarmering. Maar welk kluisje is veilig? De mogelijkheden op een rij.

SKG-keurmerk

Het is belangrijk om een sleutelkluisje te kiezen met minimaal 2 sterren van het SKG-keurmerk. Hoe meer SKG-sterren een kluisje heeft, hoe meer inbraakwerend het is. Met andere woorden, hoe moeilijker dieven het kluisje kunnen kraken en uw huis kunnen binnenkomen.

Politiekeurmerk

Maakt een sleutelkluisje uw huis dan onveilig? Volgens de politie komt het niet veel voor dat inbrekers binnenkomen met een sleutel uit een sleutelkluisje. Toch raadt de politie een sleutelkluisje aan de muur af. En als u het toch wilt, neem dan een sleutelkluisje met minimaal 2 SKG-sterren en hang het stevig en buiten het zicht op. Ook is het verstandig om uw woning inbraakveilig te maken volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Een sleutelkluisje met minimaal het 2 SKG-sterren voldoet aan de vereisten van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Welke sleutelkluizen aan het keurmerk voldoen, vindt u in dit overzicht

Soorten sleutelkluisjes

U kunt kiezen uit verschillende soorten sleutelkluisjes:

• Kastje aan de muur
  • Sleutel in de deurgreep
  • Elektrisch slot

Kastje aan de muur

Het meest eenvoudige sleutelkluisje is een kastje dat u aan de buitenmuur van uw woning ophangt. Bezoekers kunnen met een pincode het kastje openen, de sleutel uitnemen en de voordeur openen.
De kwaliteit van deze kluisjes loopt uiteen van onbetrouwbaar tot inbraakwerend. De prijzen kunnen ook sterk verschillen. Voor een paar tientjes heeft u al een sleutelkluisje. Maar dit soort goedkope kluizen hebben geen keurmerk en zijn gemakkelijk te openen. Het is dus beter om wat meer geld uit te geven aan een veilig sleutelkluisje met het 2-sterren-certificaat van SKG. Ook kunt u een kluisje huren. U betaalt wel montagekosten.

Er zijn ook sleutelkluisjes die met een smartphone te openen zijn. Daarvoor heeft de bezoeker een speciale app op zijn smartphone nodig. Volgens onderzoek van het Centrum voor Criminaliteit is dit een goede tussenoplossing voor wie geen kluisje met pincode wil en de elektrische voordeur te duur vindt.

Sleutel in de deurgreep

Een minder opvallende oplossing is een deurgreep waarin uw voordeursleutel is opgeborgen. De bezoeker kan het ingebouwde kastje openmaken met een aparte sleutel, de voordeursleutel uitnemen en de voordeur openen.

Elektrisch slot

Een voordeur met een elektrisch slot is te openen met een app op de smartphone. Voordeel is dat een kastje aan de muur of een ingebouwde sleutel niet nodig zijn. Nadeel is dat een elektrisch slot duur is en moeilijk te installeren.

Chatten

Chat met onze