Wat kan een ledenadviseur met contacthond betekenen?

Een geslaagd huisbezoek
We vinden de zorg voor mensen met dementie heel belangrijk. Daarom is een (verzorgings)huisbezoek van de ledenadviseur met contacthond een onderdeel van ons aanbod. Ledenadviseur Inge Terwindt was met haar viervoeter Tim, opgeleid door Stichting Blijf, laatst op huisbezoek bij iemand en dat pakte erg goed uit.

Inge en Tim maakten mevrouw aan het lachen

Alzheimer

“Een mevrouw die mantelzorger is voor haar moeder had een bezoek aangevraagd van de contacthond”, zegt Inge. “Haar moeder heeft Alzheimer en leeft altijd helemaal op als ze honden tegenkomt tijdens wandelingen in het park. Mevrouw kan momenten en hele dagen hebben waarop zij erg nors en luidruchtig is. Er hangt dan een enorme spanning in huis.”

Rust neerdalen

“Zo ook op de dag van het bezoek van Tim en mij. Mevrouw was bij binnenkomst inderdaad erg luidruchtig, maar je voelde de rust neerdalen toen ze Tim zag en hem begon te aaien. Ze praatte tegen Tim en was even later in stilte lachend naar Tim aan het kijken toen hij bij haar voeten lag. Deze rust was niet alleen voelbaar voor mevrouw, maar ook voor de dochter, die even adem kon halen.”

Verbinding

“De overbuurvrouw, die ook gek is op honden, hoorde dat er een hond bij mevrouw op bezoek was. Ze kwam tijdens het bezoek langs om een kopje thee te drinken. Al 40 jaar wonen ze tegenover elkaar, maar de overbuurvrouw was nog niet eerder bij hen binnen geweest. Zo zorgde Tim niet alleen voor een moment van rust, maar ook voor verbinding.”

Meer weten?

Voor meer informatie over de contacthond of het aanvragen van een (verzorgings)huisbezoek kijk je op deze pagina.