Voorkom koolmonoxidevergiftiging

Beveilig je goed tegen koolmonoxide
Wat doe je als je koolmonoxidevergiftiging oploopt? En veel belangrijker: hoe voorkom je dat je door koolmonoxide wordt vergiftigd? We geven je tips en informatie om je goed te beveiligen tegen koolmonoxide.

Koolmonoxide zeer gevaarlijk

Koolmonoxide is een giftig gas. Je ruikt het niet, ziet het niet en proeft het niet. Daarom is het zo gevaarlijk. Koolmonoxide kan vrijkomen als brandstof (gas, benzine, olie of hout) niet volledig verbrandt wordt. Er ontstaat zuurstoftekort tijdens de verbranding, met koolmonoxide tot gevolg. Een cv-ketel, geiser of kachel die slecht wordt onderhouden of niet goed werkt, kan dan koolmonoxide uitstoten.

Zo herken je koolmonoxidevergiftiging

Koolmonoxide wordt snel in het bloed opgenomen. Daardoor krijgen organen zoals het hart, de hersenen en lever een tekort aan zuurstof. Je merkt dit bijvoorbeeld aan misselijkheid, overgeven, vermoeidheid, verwardheid, snelle hartslag en lichte hoofdpijn. Krijg je veel koolmonoxide binnen dan kun je bewusteloos of in een coma raken en zelfs overlijden. Kom dus direct in actie bij koolmonoxidevergiftiging of een verdenking daarvan.

Dit doe je bij koolmonoxidevergiftiging

1. Zet alle deuren en ramen wijd open
  2. Waarschuw alle mensen in huis
  3. Ga naar buiten
  4. Bel 112

Iedereen kan vergiftigd worden. Maar zwangere vrouwen, baby’s, kleine kinderen en mensen met bloedarmoede of hart- en ademhalingsproblemen lopen extra risico. Heb je koolmonoxide ingeademd, ga altijd naar een arts. Ook al heb je maar een beetje koolmonoxide ingeademd. Klachten verdwijnen vaak na enkele dagen. Heel soms loop je blijvend hersenletsel op.

Zo voorkom je koolmonoxidevergiftiging

• Laat je ketel, kachel of geiser jaarlijks controleren door een erkende monteur. Is reparatie nodig, laat dit ook alleen doen door een erkend installateur. Je vindt ze bij InstallQ of Techniek Nederland.
  • Heb je een kolen- of houtkachel? Zorg dat de kachel en schoorsteen éénmaal per jaar goed worden gereinigd en nagekeken. Leeg regelmatig de asla van je haard of kachel.
  • Ventileer goed en het hele jaar door. Een keer kort de ramen openzetten is niet voldoende. Zorg dat de roosters open staan of zet een uitzetraampje open (als je thuis bent).
  • Plaats een goedgekeurde koolmonoxidemelder. Deze geeft een seintje als er giftige dampen de ruimte instromen.