Weer terug op school: zo help je je kinderen en jezelf

Advies van een opvoedeskundige
Na een zinderende, eindeloze zomervakantie zijn alle scholen nu weer een tijdje van start. Hoe ging de overgang bij jou thuis? Onze orthopedagoog weet hoe je een kind het beste begeleidt in overgangssituaties. Doe er je voordeel mee.

Op tijd wakker worden na een wekker-loze tijd

De vakantie lijkt ver weg. We leven alweer even met de wekker. Draait je kind zich desondanks graag nog een paar keer om in de ochtend? Zoek eerst contact met je kind, bijvoorbeeld door het geven van een knuffel, meent onze orthopedagoog. Geef daarna aan wat je van je kind verwacht. De vakantie (of het weekend) is voorbij, een nieuwe dag begint. Dat betekent opstaan, aankleden, ontbijten, tas inpakken en naar school. Zorg verder dat je kind een eigen wekker heeft en, open deur of niet, op tijd naar bed gaan helpt!

Slapend kind wil nog niet uit bed komen

Zo kom je op tijd zonder stress

Het ritme moet terug. Wees duidelijk in wat je verwacht. Met wat oudere kinderen kun je van tevoren het ochtendschema doorspreken. Jongere kinderen begeleid je in de stappen die ze moeten nemen: aankleden, eten, tas inpakken enzovoort. Voor sommige kinderen helpt het om de ochtendstappen in plaatjes ergens op te hangen. Bedenk wat je de avond ervoor al kunt doen. Zo kun je ’s avonds samen met je kind de kleding voor de volgende dag klaarleggen. Zorg ook dat je zelf op tijd uit bed bent en niet hoeft te haasten. Als je zelf stress hebt, voelen kinderen dit, waardoor ze zelf eerder geprikkeld reageren.

Omgaan met spanning voor een eerste keer naar …

Sommige kinderen vinden het heel spannend om weer naar school te gaan, of bijvoorbeeld de eerste keer weer naar de sportclub. Door het gevoel te benoemen, weten ze dat het normaal is dat je spanning voelt en bijvoorbeeld buikpijn hebt. Dat hoort erbij, dat is niets geks. Het kan helpen vast eens langs te fietsen of foto’s te kijken van hoe het vorig jaar was. Zo maak je het tastbaar. Probeer te focussen op concrete dingen die je wél weet. Dat leidt af van de emotie.

Ander gedrag door moeite met een overgang

Elk kind reageert anders op een nieuwe situatie. Dat een kind moeite heeft met een overgang kan blijken uit opstandig zijn, niet mee willen, angstig zijn, heel stil zijn of juist de clown uithangen. Als ouder of verzorger is het belangrijk alert te zijn.

Vragen die je je kind kunt te stellen om te weten hoe het de 'nieuwe' situatie vindt

Soms vertellen kinderen uit zichzelf honderduit als ze uit school komen. Andere kinderen vertellen weinig, welke vragen je ook stelt. Wacht tot het moment er is dat ze wat vertellen, en probeer zelf zo’n moment te creëren. Je kunt ‘s avonds bij het naar bed brengen wat extra tijd nemen. Of als je kind ergens zelf over begint, even aan te haken. Een open vraag ‘hoe was het?’ is voor kinderen vaak lastig. Een vraag als ‘wat was er vandaag leuk?’ of ‘wat was er niet leuk?’ prikkelt kinderen meer om na te denken. Vraag naar de feiten, en daarna eventueel naar gevoelens. Bij de één werkt een gesprekje samen op de bank, bij de ander tijdens een activiteit. Vragen die goed kunnen werken zijn: ‘Wat heb je gedaan in de pauze?’ en ‘Vind je het een fijn plekje waar je zit in de klas?’

Hoe belangrijk is een vast ritme voor kinderen?

Ritme biedt veiligheid: je hoeft er niet over na te denken, je weet dat het zo zal gaan. Structuur en duidelijkheid bieden en voor het einde van vakanties vast het ritme weer inbouwen zijn algemeen bekende tips om overgangen na vakanties goed te begeleiden. Kijk verder ook vooral naar wat je kind nodig heeft. Soms is het fijn om bijvoorbeeld in een vakantie vast al weer met klasgenoten te spelen of even langs school te fietsen. Andere kinderen wil je juist pas kort van tevoren vertellen dat school weer begint.

Algemene tips voor na vakanties

• Vanaf dag 1 ritme aanhouden.
  • Bespreek vooraf hoe de dag eruit ziet en wees duidelijk in wat je verwacht.
  • Een overgang geeft vaak een gevoel van gezonde spanning. Benoem naar je kinderen dat dit gevoel er mag zijn.
  • Na eerste weken vermoeidheid, doe het dan ook even rustiger aan.
  • Blijf in gesprek met je kind; zoek naar tijd en ruimte om echt te luisteren naar hoe je kind het heeft gehad op school.
  • Bij angst/spanning: focus op de concrete dingen, op de dingen die je wel weet. Dit leidt af van de emotie.
  • Koop van tevoren alvast wat nieuwe schoolspullen, om in de sfeer te komen. Sluit de vakantie af met een ritueel.
  • Zorg dat je zelf al klaar bent met de dingen die je van te voren kunt doen zoals brood klaar maken en gymspullen pakken.

Gratis drie gesprekken met een opvoedingsdeskundige

Kinderen opvoeden is leuk. Maar het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn. De meeste ouders twijfelen wel eens of zij het allemaal wel goed doen. Twijfel jij te sterk? En kun je voor ondersteuning niet bij jouw gemeente terecht? Vraag dan via de ledenvereniging Opvoedingsondersteuning aan. Gratis voor leden.