Wmo aanvragen, hoe doet u dat?

Stap voor stap hoe u Wmo-ondersteuning aanvraagt
Drie mensen aan de keukentafel kijken naar documenten voor een Wmo-aanvraag
Wilt u Wmo-ondersteuning aanvragen bij de gemeente? Maar weet u niet precies hoe u dat doet? Wij leggen het u uit. Stap voor stap.

Vraag iemand om u te helpen. Twee weten meer dan één. U kunt ook bij uw gemeente vragen naar een onafhankelijke cliëntenondersteuner: die helpt u gratis bij uw aanvraag.

Kan uw naaste niet meer goed over zichzelf beslissen? Regel dan vertegenwoordiging.

Wmo-ondersteuning aanvragen in 5 stappen

1. Naar de gemeente
    Op de website van de gemeente kunt u ondersteuning vanuit de Wmo aanvragen. U kunt ook bellen. De gemeente is verplicht om de situatie van uw naaste te onderzoeken. De gemeente maakt daarvoor een afspraak voor een gesprek. Dit wordt ook wel het keukentafelgesprek genoemd. Het gesprek moet binnen 4 weken na de aanvraag plaatsvinden.
  2. Bereid het gesprek voor
    Maak een lijstje met vragen die u en uw naaste in elk geval willen bespreken met de gemeente. Bijvoorbeeld: Waarvoor heeft uw naaste hulp nodig? Wat kan hij/zij zelf nog doen? Welke oplossingen zijn er mogelijk? Wat wordt de eigen bijdrage?
  3. Keukentafelgesprek
    Een Wmo-consulent van de gemeente bespreekt de situatie van uw naaste. Wat zijn de problemen precies? Wat is er nodig om ze op te lossen? Ook bekijkt de consulent wat hij/zij zelf nog kan, of iemand uit uw omgeving u kan helpen, en of u al andere zorg of ondersteuning krijgt.

TIP Vraag uw naaste om eerlijk te zijn over wat hij/zij wel en niet meer kan.

4. Reageer op besluit gemeente
    Het besluit over de aanvraag krijgt uw naaste binnen 2 weken thuisgestuurd. In de brief staat of hij/zij Wmo-ondersteuning kan krijgen van de gemeente. Ook geeft de gemeente een uitleg.

• Eens met het besluit? Dan zet uw naaste zijn/haar handtekening en stuurt de brief terug. Dan is de aanvraag officieel.
    • Niet eens met het besluit? Vraag uw naaste om geen handtekening te zetten. Bel de consulent van de gemeente voor een nieuw gesprek. U mag om een andere consulent vragen. Maak binnen 6 weken bezwaar tegen het besluit. In de brief van de gemeente staat hoe u dat precies doet.

TIP Kijk of de eigen bijdrage goed is berekend. Klopt het volgens u niet? Maak dan samen met uw naaste bezwaar bij het CAK. Kan uw naaste de eigen bijdrage niet betalen? Vraag aan de gemeente of er een regeling is.

5. Kies pgb of zorg in natura
    Krijgt uw naaste Wmo-ondersteuning, dan kiest hij/zij voor pgb of zorg in natura:

• Pgb (persoonsgebonden budget): uw naaste kiest zelf de zorgaanbieder. Er is een potje met geld beschikbaar. Daaruit betaalt de SVB (Sociale Verzekeringsbank) de zorg, ondersteuning, hulp en voorzieningen.
    • Zorg in natura: de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar regelen alles met de zorgaanbieder.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over de aanvraag van Wmo-ondersteuning? Of wilt u niet via de Wmo maar zelf ondersteuning regelen? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.