Wmo aanvragen, hoe doet u dat?

Stap voor stap hoe u Wmo-ondersteuning aanvraagt
Wilt u Wmo-ondersteuning aanvragen bij de gemeente? Maar weet u niet precies hoe u dat doet? Wij leggen het u uit. Stap voor stap.

Vraag iemand om u te helpen. Iemand die u goed kent, zoals een vriend, buurman of familielid. Twee weten meer dan één. U kunt ook bij uw gemeente vragen naar een onafhankelijke cliëntenondersteuner: die helpt u gratis bij uw aanvraag.

Wmo-ondersteuning aanvragen in 5 stappen

1. Naar de gemeente
    Op de website van uw gemeente kunt u ondersteuning vanuit de Wmo aanvragen. U kunt ook bellen. De gemeente is verplicht om uw situatie te onderzoeken. De gemeente maakt daarvoor met u een afspraak voor een gesprek. Dit wordt ook wel het keukentafelgesprek genoemd. Het gesprek moet binnen 4 weken na uw aanvraag plaatsvinden.
  2. Bereid het gesprek voor
    Maak een lijstje met vragen die u in elk geval wilt bespreken met de gemeente. Bijvoorbeeld: Waarvoor hebt u hulp nodig? Wat kunt u zelf nog doen? Welke oplossingen zijn er voor u mogelijk? Wat wordt uw eigen bijdrage?
  3. Keukentafelgesprek
    Een Wmo-consulent van de gemeente bespreekt uw situatie. Wat zijn uw problemen precies? Wat is er nodig om ze op te lossen? Ook bekijkt de consulent wat u zelf nog kan, of iemand uit uw omgeving u kan helpen, en of u al andere zorg of ondersteuning krijgt. Wees in dit gesprek eerlijk over wat u wel en wat u niet meer kunt.
  4. Reageer op besluit gemeente
    Het besluit over uw aanvraag krijgt u binnen 2 weken thuisgestuurd. In de brief staat of u Wmo-ondersteuning kunt krijgen van de gemeente. Ook geeft de gemeente een uitleg.
    • Eens met het besluit? Zet dan uw handtekening en stuur de brief terug naar de gemeente. Dan is uw aanvraag officieel.
    • Niet eens met het besluit? Zet uw handtekening niet en bel de consulent van de gemeente voor een nieuw gesprek. U mag om een andere consulent vragen. Maak binnen 6 weken bezwaar tegen het besluit. In de brief van de gemeente staat hoe u dat precies doet.

TIP: Kijk of de eigen bijdrage volgens u goed is berekend. Klopt het volgens u niet? Maak dan bezwaar bij het CAK. Kunt u de eigen bijdrage niet betalen? Vraag aan de gemeente of er een regeling voor u is.
  5. Kies pgb of zorg in natura
    Krijgt u Wmo-ondersteuning, dan kiest u voor pgb of zorg in natura:
    • Pgb (persoonsgebonden budget): u kiest zelf uw zorgaanbieder. Er is een potje met geld beschikbaar. Daaruit betaalt de SVB (Sociale Verzekeringsbank) de zorg, ondersteuning, hulp en voorzieningen.
    • Zorg in natura: de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar regelen alles met de zorgaanbieder.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over de aanvraag van Wmo-ondersteuning? Of wilt u niet via de Wmo maar zelf ondersteuning regelen? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen. Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.