Wmo aanvragen, hoe doe je dat?

Stap voor stap hoe je Wmo-ondersteuning aanvraagt
Wil je Wmo-ondersteuning aanvragen bij de gemeente? Maar weet je niet precies hoe je dat doet? Wij leggen het je uit. Stap voor stap.

Vraag iemand om je te helpen. Iemand die je goed kent, zoals een vriend, buurman of familielid. Twee weten meer dan één. Je kunt ook bij je gemeente vragen naar een onafhankelijke cliëntenondersteuner: die helpt je gratis bij je aanvraag.

Wmo-ondersteuning aanvragen in 5 stappen

1. Naar de gemeente
    Op de website van je gemeente kun je ondersteuning vanuit de Wmo aanvragen. Je kunt ook bellen. De gemeente is verplicht om je situatie te onderzoeken. De gemeente maakt daarvoor met je een afspraak voor een gesprek. Dit wordt ook wel het keukentafelgesprek genoemd. Het gesprek moet binnen 4 weken na je aanvraag plaatsvinden.
  2. Bereid het gesprek voor
    Maak een lijstje met vragen die je in elk geval wilt bespreken met de gemeente. Bijvoorbeeld: Waarvoor heb je hulp nodig? Wat kun je zelf nog doen? Welke oplossingen zijn er voor jou mogelijk? Wat wordt je eigen bijdrage?
  3. Keukentafelgesprek
    Een Wmo-consulent van de gemeente bespreekt jouw situatie. Wat zijn je problemen precies? Wat is er nodig om ze op te lossen? Ook bekijkt de consulent wat je zelf nog kan, of iemand uit je omgeving je kan helpen, en of je al andere zorg of ondersteuning krijgt. Wees in dit gesprek eerlijk over wat je wel en wat je niet meer kunt.

Loop niet onnodig Wmo-ondersteuning mis en bereid het keukentafelgesprek goed voor! Onze ervaren ledenadviseur helpt daarbij. Vraag een gratis telefonische voorbereiding van het keukentafelgesprek aan.

4. Reageer op besluit gemeente
    Het besluit over je aanvraag krijg je binnen 2 weken thuisgestuurd. In de brief staat of je Wmo-ondersteuning kunt krijgen van de gemeente. Ook geeft de gemeente een uitleg.
    • Eens met het besluit? Zet dan je handtekening en stuur de brief terug naar de gemeente. Dan is je aanvraag officieel.
    • Niet eens met het besluit? Zet je handtekening niet en bel de consulent van de gemeente voor een nieuw gesprek. Je mag om een andere consulent vragen. Maak binnen 6 weken bezwaar tegen het besluit. In de brief van de gemeente staat hoe je dat precies doet.

Kijk of de eigen bijdrage volgens jou goed is berekend. Klopt het volgens jou niet? Maak dan bezwaar bij het CAK. Kun je de eigen bijdrage niet betalen? Vraag aan de gemeente of er een regeling voor je is.

5. Kies pgb of zorg in natura
    Krijg je Wmo-ondersteuning, dan kies je voor pgb of zorg in natura:
    • Pgb (persoonsgebonden budget): je kiest zelf je zorgaanbieder. Er is een potje met geld beschikbaar. Daaruit betaalt de SVB (Sociale Verzekeringsbank) de zorg, ondersteuning, hulp en voorzieningen.
    • Zorg in natura: de gemeente regelt alles met de zorgaanbieder.