Workshop Verlies en eenzaamheid als gevolg

Omgaan met de gevolgen van verlies
Vaak wordt gedacht dat verlies losgelaten moet worden om verder te komen. Als rouwcoach kijkt Greetje Kroeze daar anders tegenaan. “Verdriet om een verlies kun je niet loslaten, maar wel anders leren vasthouden, zodat je het in je verdere leven mee kunt nemen”, legt zij uit. “Dat is wat centraal staat in deze workshop: we leren van elkaars ervaringen en oefenen met ‘omdenken'. Zo helpen we jou en elkaar om de nieuwe rol, die verlies met zich meebrengt, te omarmen.”
  • Live bijeenkomst
  • In gesprek met rouw- en verliesdeskundige
  • Leren van elkaars ervaringen
  • Oefenen met omdenken

Is deze workshop iets voor jou?

Deze workshop kan heel waardevol zijn voor jou als je te maken hebt met:

• Verlies van je partner, ouder, kind of andere dierbare
  • Verlies van je gezondheid
  • Verlies van andere dierbare zaken, zoals je werk of een vriendschap
  • Ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals een scheiding of verlies van contact met familieleden

De workshop

In de drie uur durende workshop leer je wat verlies is, welke soorten er zijn en wat het met je kan doen. En waarom komt bij verlies eenzaamheid om de hoek kijken? Veel deelnemers ervaren tijdens de workshop dat ze niet alleen staan met hun verlies. Emmy: “We horen vaak dat deelnemers het fijn vinden dat er écht naar ze wordt geluisterd. Ze voelen zich gezien en gehoord. Verderop in de workshop komen we ook altijd terug op de dingen die gezegd zijn. ”

Omdenken

Je gaat naar huis met handvatten, waar je concreet mee aan de slag kan. Je leert bijvoorbeeld hoe je weer in verbinding kunt komen met anderen. “Als mensen een verlies lijden, moeten ze zich opnieuw verhouden tot hun omgeving", aldus Emmy. “Je hebt een nieuwe rol, want je bent bijvoorbeeld niet meer de moeder of partner van. En dat merk je aan je omgeving. Mensen weten soms niet goed wat ze moeten zeggen of gaan juist veel vragen stellen. Daarbij kun je gedachten hebben die niet helpen. Je kunt denken dat je een slechte moeder bent. Of dat het je eigen schuld is dat je ziek werd of je partner bij je wegging. Maar die gedachten helpen je niet. Ook zijn ze vaak niet realistisch, want je kunt niet overal je kind bewaken en een partner maakt eigen keuzes.”

Greetje: “Je gedachten hebben veel invloed op hoe je een verlies ervaart. Sommige veroorzaken verdriet, andere helpen je. “Als je weet dat je lastige gedachten hebt, kun je ze omdenken. Zo kun je je mogelijk beter gaan voelen en zelfs anders gaan gedragen. Hiermee gaan we oefenen.”

Ledenvoordeel

• Gratis voor leden

Voorwaarde

Data en locaties

Alle geplande workshops hebben reeds plaatsgevonden.

Chatten

Chat met onze