Waarom yoga zo goed is voor senioren

Meer balans en soepele spieren
Bent u boven de 60 en zoekt u een gezonde en rustige manier om in beweging te blijven? Denk eens aan yoga. Dat is ontspannend én houdt uw spieren soepel. Ook geeft yoga kracht en balans.

Wat is yoga?

Yoga is eeuwen geleden ontstaan in Noord-India. Het zijn oefeningen voor uw lichaam én geest. Via ademhalingsoefeningen, verschillende houdingen en mediteren, leert u ontspannen. Ook helpt yoga om uw spieren en gewrichten soepeler te maken. U voelt zich zowel lichamelijk als geestelijk fitter.

Verschillende soorten yoga

Er zijn verschillende soorten yoga. De ene soort is meer gericht op ontspanning, de andere meer op lichamelijke inspanning. Bikram yoga is bijvoorbeeld een intensieve vorm van yoga die u doet in een zeer warme ruimte. Hatha yoga is rustig en gericht op het soepel maken van uw spieren. Nog rustiger is Yin yoga, dat u vooral helpt ontspannen. 

Minder goed ter been?

Bij stoelyoga doet u sommige oefeningen zittend. Bij staande oefeningen houdt u zich vast aan een stoel.

Yoga voor 60-plussers

Veel ouderen stoppen met sporten als het niet meer gaat. Yoga is juist een gezonde en gecontroleerde manier om in beweging te blijven. Volgens onderzoeken vertraagt yoga zelfs de veroudering. Ook verlaagt het uw bloeddruk, het vermindert gewrichtspijn en het maakt u fitter en leniger. Yoga kan helpen voorkomen dat u valt. Door de lessen staat u steviger op uw benen, omdat veel yogahoudingen uw spieren versterken. 

Betere balans

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ouderen die twee keer per week yoga doen, minder bang zijn om te vallen. Ook krijgen ze een betere balans. Dit komt omdat zij door Yoga hun lichaam beter leren kennen.

Waar neem ik als 60-plusser yogales?

Steeds meer sportscholen bieden speciale yogalessen voor senioren aan. Bijna elke yogastudio, maar ook veel buurthuizen en zorgcentra, bieden yogalessen voor ouderen aan. Er is bijna altijd een yogastudio in de buurt te vinden.

Meer over