Hulpmiddel nodig? Hoe kom ik eraan?

Waarvoor gaat u wel en waarvoor niet naar een thuiszorgwinkel
Als u een hulpmiddel nodig heeft, wilt u dit snel in huis hebben en het liefst zonder onnodige kosten. Hoe en waar haalt u het op? En hoeveel betaalt u?

Tip: zoek eerst uit of u een hulpmiddel gratis kunt lenen, in bruikleen krijgt, kunt huren of wilt kopen. Koop in het laatste geval nooit zomaar een hulpmiddel met het idee dat u dit wel vergoed krijgt. Neem eerst contact op met uw gemeente, verzekeraar of thuiszorgwinkel.

Samengevat zit het zo

Voor de meeste hulpmiddelen neemt u het best contact op met een thuiszorgwinkel of gespecialiseerde leverancier. Deze partijen adviseren u goed over het bestelproces, ophalen en terugbrengen en weten ook of en hoe u een vergoeding krijgt. Daarnaast weten zij precies bij welke zorgverzekeraar een verwijsbrief van de arts nodig is. En is het vaak zelfs zo, dat u de verwijsbrief alleen maar hoeft op te sturen, waarna zij de rest voor u regelen.

Situatie 1: Gratis uitleen. Zonder afspraak of portemonnee

Voor hulpmiddelen die u gratis leent vanuit de basisverzekering gaat u naar een uitleenpunt of de thuiszorgwinkel in uw stad of dorp. Dit geldt bijvoorbeeld voor een douchekruk, toiletverhoger of verstelbaar bed. 

  • Bel met thuiszorgwinkel Medipoint of Zuiver Zorg, vul de aanvraag online in of ga langs in een van de thuiszorgwinkels.
  • De medewerker spreekt de aanvraag met u door en vertelt of u een verwijsbrief nodig heeft van een arts, verpleegkundige of ergotherapeut.
  • U kunt de hulpmiddelen laten bezorgen (vaak de volgende werkdag al) of door iemand laten ophalen bij een winkel of uitleenpunt bij u in de buurt.
  • Neem of geef altijd uw zorgverzekeringspas en eventueel ledenpas mee.

Wat moet ik betalen?
U betaalt helemaal niets, mits de thuiszorgwinkel constateert dat u de juiste indicatie heeft. Die indicatie stelt Medipoint of Zuiver Zorg vast op basis van contracten met de zorgverzekeraar. De basisverzekering vergoedt in dat geval de gevraagde hulpmiddelen. Omdat u deze middelen te leen krijgt, betaalt u ook geen eigen risico.

Situatie 2: Eenvoudig loophulpmiddel. Alleen voor leden gratis

Als u geen lid bent van de ledenvereniging, dan kunt u krukken, loophulpen met drie of vier poten, looprekken en rollators niet gratis lenen. U huurt of koopt ze. 

  • Informeer bij uw zorgverzekeraar of u een eenvoudig loophulpmiddel mag huren.
  • Mag u huren, informeer dan tijdens het gesprek met de zorgverzekeraar bij welke thuiszorgwinkel u terecht kunt. Zorgverzekeraars maken namelijk afspraken met bepaalde thuiszorgwinkels.
  • Bel vervolgens met de betreffende thuiszorgwinkel en spreek uw aanvraag door.
  • U bepaalt zelf of u het hulpmiddel ophaalt of laat bezorgen. Afhankelijk van het hulpmiddel betaalt u hiervoor wel of geen bezorgkosten.
  • Bezorgkosten krijgt u niet vergoed van de verzekering.
  • Neem of geef altijd uw zorgverzekeringspas en eventueel ledenpas mee naar de thuiszorgwinkel.

Let op: u heeft bijna altijd een verwijzing van uw behandelend arts nodig om voor vergoeding van uw verzekeraar in aanmerking te komen. 

Wat moet ik betalen?

  • In bruikleen: u betaalt het volledige bedrag aan de thuiszorgwinkel en declareert dit bedrag later bij uw zorgverzekeraar.
  • Huren of kopen: u betaalt de huur- of koopprijs aan de thuiszorgwinkel.

Gratis voor leden van de ledenvereniging 
Als lid van de ledenvereniging leent u eenvoudige loophulpmiddelen wel gratis. Neem hiervoor contact op met thuiszorgwinkel Medipoint of Zuiver Zorg.

Situatie 3: Wmo-hulpmiddel. Per gemeente anders geregeld

De gemeente verstrekt hulpmiddelen alleen via de Wmo als deze op basis van onderzoek concludeert dat u daar recht op heeft. Een belangrijke voorwaarde in dit beoordelingsproces is de vraag of het om een een permanente aanpassing aan uw woning gaat of een hulpmiddel om mobiel te blijven. Denk daarbij aan een douchestang, traplift, scootmobiel of rolstoel.

  • Het wisselt per gemeente of u in aanmerking komt voor Wmo-ondersteuning in de vorm van een hulpmiddel.
  • Ook verschilt het per gemeente of u het hulpmiddel te leen of in eigendom krijgt.
  • Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met uw gemeente.
  • Besluit u na dit gesprek om Wmo aan te vragen? Vraag dan om een gratis en onafhankelijk cliëntondersteuner. De wet geeft u hier recht op.

Wmo-indicatie? Twee opties
Krijgt u een Wmo-indicatie en daarmee recht op een hulpmiddel? Dan heeft u twee opties:

  1. U kiest voor zorg in natura en laat het regelwerk aan de gemeente over. De gemeente bepaalt dan bijvoorbeeld welk model rolstoel u krijgt. Dit scheelt u veel uitzoek- en regelwerk.
  2. U koopt zelf het hulpmiddel via uw persoonsgebonden budget (pgb). Met een pgb bepaalt u zelf welk model u koopt. Let wel op: de pgb-regels opvolgen is niet eenvoudig.
  • Kijk voor meer informatie in het dossier 'Wmo' op onze website. 

Wat moet ik betalen?
De hoogte van de Wmo-vergoeding wisselt per gemeente en is ook afhankelijk van uw privé situatie. Informeer hier naar tijdens het zogeheten keukentafelgesprek dat de gemeente met u voert tijdens het aanvraagproces van de Wmo.

  • Wilt u het hulpmiddel kopen via de pgb en heeft u vragen? Thuiszorgwinkel Medipoint werkt samen met gemeentes door heel Nederland. De thuiszorgwinkelmedewerkers helpen u graag.

Leden krijgen 12,5% korting

Situatie 4: Een hulpmiddel via de zorgverzekeraar

Vergoedt de basisverzekering het hulpmiddel niet? Krijgt u ook geen vergoeding via de Wmo? En heeft u via uw aanvullende verzekering wel recht heeft op een (gedeeltelijke) vergoeding van dit hulpmiddel? Dan mag u zelf naar een thuiszorgwinkel of leverancier van het betreffende hulpmiddel gaan. Bel wel eerst met uw zorgverzekeraar en vraag wat de voorwaarden zijn.

  • Uw zorgverzekeraar vertelt u bij welke leverancier (bijvoorbeeld een pruikenmaker) of hulpmiddelenwinkel u terecht kunt.
  • Vaak vraagt de zorgverzekeraar om een verwijsbrief, voorschrift of toelichting van de behandelend arts.
  • Daarnaast gelden er in de meeste gevallen richtlijnen over het laten vervangen of repareren van het hulpmiddel. Informeer ook hier naar tijdens uw gesprek met de zorgverzekeraar.

Wat moet ik betalen?

  • Krijgt u het hulpmiddel te leen van uw verzekeraar? Dan regelt de winkel de vergoeding rechtstreeks met de verzekeraar.
  • Koopt u het hulpmiddel? Dan betaalt u eerst het volledige bedrag aan de winkel en declareert u dit later bij uw zorgverzekeraar.

Situatie 5: Geen vergoeding. Zelf huren of kopen

Moet u een hulpmiddel zelf betalen, omdat het niet vergoed wordt? Dan heeft u twee opties: huren of kopen.

  • Huren
    • Wilt u het hulpmiddel eerst uitproberen? Dan is huren de beste optie.  
    • Niet alle hulpmiddelen komen voor huren in aanmerking. Denk aan: pruiken, hoortoestellen, orthopedische schoenen en andere artikelen waar hygiëne een rol speelt.
  • Thuiszorgwinkels Medipoint en Zuiver Zorg bieden een uitgebreid huurassortiment
    • U vraagt het hulpmiddel eenvoudig online aan. Of u belt met de thuiszorgwinkel en spreekt uw aanvraag door.
    • Kijk op de websites van Medipoint en Zuiver Zorg voor informatie over de leveringsvoorwaarden en bezorgkosten
    • De zorgverzekeraar vergoedt deze bezorgkosten niet.
    • U mag het hulpmiddel ook zelf (laten) ophalen bij een uitleenpunt of thuiszorgwinkel. U heeft daarvoor geen afspraak nodig.
    • Neem of geef wel altijd uw zorgverzekeringspas en eventueel ledenpas mee.
  • Kopen
    • Een voordeel van het kopen van een hulpmiddel is, dat u niet gebonden bent aan de modellen en voorwaarden van uw gemeente of zorgverzekeraar. U heeft alle vrijheid om het model of type aan te schaffen en te behouden zolang u dat wilt. Laat u wel goed adviseren in de winkel en vergelijk apparaten, modellen én winkels.

Nog enkele tips:

  • Neem een kijkje op een beurs, een open dag van een gezondheidscentrum of een thuiszorgwinkel. U kunt dan in alle rust modellen bekijken en met adviseurs praten over de mogelijkheden.
  • Win advies in bij de ergotherapeut. U heeft recht op een consult vanuit de basisverzekering. Een verwijzing van de huisarts is meestal niet nodig. Wel gaat een consult ten koste van uw eigen risico.

Chatten


Chat met onze
ledenadviseur

Chat offline


Mail met onze
ledenadviseur