Op korte termijn een hulpmiddel nodig?

Hoe regel je dat en kan dat snel?
Adviseert de ziekenhuisarts, huisarts, thuiszorg of mantelzorg jou om op korte termijn krukken, een aangepast bed, rollator, ander hulpmiddel of verpleegartikelen te regelen? Dan doe je het volgende.

Na een ziekenhuisbezoek

Krijg je te horen dat je het ziekenhuis mag verlaten? Bespreek dan gelijk met de arts of de verpleegkundige welke hulpmiddelen je thuis nodig hebt. En ga aan de slag:

1. Vraag het ziekenhuis of er een zogeheten transferverpleegkundige of medisch maatschappelijk werker beschikbaar is. En of deze de benodigde zaken voor je kan regelen.
  2. Is het antwoord dat je een en ander zelf moet regelen, neem dan contact op met de thuiszorgwinkel (Medipoint of Zuiver Zorg) of ga langs in een van de winkels.
  3. De medewerker van de thuiszorgwinkel spreekt de aanvraag met je door. Als je de hulpmiddelen voor 16.00 uur bij Medipoint aanvraagt, levert deze ze de volgende dag bij jou af.
  4. NB: als je zelf niet in staat bent om een en ander te regelen, mag een naaste dit voor je doen. Zorg er dan wel voor dat deze jouw persoonsgegevens bij de hand heeft, voordat hij of zij contact opneemt met de thuiszorgwinkel.

Verwijzing huisarts, thuiszorg, mantelzorg

Geeft de huisarts, thuiszorg of mantelzorg het advies om een hulpmiddel te regelen, dan doe je het volgende:

1. Bel met de thuiszorgwinkel (Medipoint of Zuiver Zorg) of ga langs in een van de winkels.
  2. De medewerker van de thuiszorgwinkel spreekt de aanvraag met jou door. Als je de hulpmiddelen voor 16.00 uur bij Medipoint aanvraagt, levert deze ze de volgende dag bij jou af. Bij Zuiver Zorg geldt: als je voor 12.00 uur bestelt, worden de hulpmiddelen de volgende werkdag geleverd (als het langer duurt wordt dit aangegeven).
  3. NB: als je zelf niet in staat bent om een en ander te regelen, mag een naaste dit voor jou doen. Zorg er dan wel voor dat deze jouw persoonsgegevens bij de hand heeft, voordat hij of zij contact opneemt met de thuiszorgwinkel.

De thuiszorgwinkel adviseert

Hulpmiddelen leent, huur of koop je via een thuiszorgwinkel. Ben je lid van de Ledenvereniging, dan is thuiszorgwinkel Medipoint of Zuiver Zorg de winkel waar je moet zijn. Ook wanneer je geen idee hebt wat je nodig hebt is de thuiszorgwinkel hét contact voor goed advies. De medewerkers kennen hun producten en de mogelijkheden en weten precies wat de afspraken zijn met de zorgverzekeraars. Samen met jou lopen ze de aanvraag (indicatie) door en vertellen of er vergoeding mogelijk is voor het gewenste hulpmiddel. Daarnaast informeren zij jou of er een verwijsbrief nodig is van een arts of verpleegkundige om voor deze vergoeding in aanmerking te komen. Terwijl zij dit met jou bespreken hoor je gelijk of en hoe snel zij het hulpmiddel komen bezorgen. Of waar je het artikel moet (laten) ophalen.

Bezorging soms al binnen een dag

• Gratis hulpmiddelen
    In de meeste gevallen heb je het hulpmiddel de volgende werkdag in huis. Of je laat een familielid of goede buur dezelfde dag nog het hulpmiddel voor je ophalen bij een winkel of uitleenpunt in de buurt.
  • Huren of kopen
    Als je iets huurt of koopt, is de bezorging over het algemeen binnen één tot drie werkdagen. Of je bezorgkosten betaalt is afhankelijk van het hulpmiddel. Zo betaal je voor het bezorgen van elleboogkrukken € 7,50. Je krijgt deze bezorgkosten niet vergoed van jouw zorgverzekeraar.
  • Neem voor meer informatie contact op met de thuiszorgwinkel.
  • LET OP neem of geef uw zorgverzekeringspas en ledenpas mee!

De wijkverpleegkundige helpt jou thuis

Blijkt eenmaal thuis dat je toch of nog een hulpmiddel nodig hebt? Roep dan de hulp in van jouw wijkverpleegkundige. Zij weet precies welk hulpmiddel bij jouw situatie past en helpt je graag om het in huis te krijgen.

Wat kost een hulpmiddel en krijg je het vergoed?

De kosten van hulpmiddelen lopen erg uiteen en er zijn diverse instanties die de hulpmiddelen kunnen vergoeden. Wij adviseren daarom om altijd met jouw thuiszorgwinkel te bellen voor advies. Daarnaast is de hulpmiddelenwijzer een goede informatiebron. Je vindt hier onafhankelijke, eerlijke informatie over soorten hulpmiddelen, kosten en vergoedingen. Als je je hierin verdiept ga je goed voorbereid het gesprek in met verkoper, adviseur of Wmo-consulent bij de gemeente.

Bent je lid? Dan mag je gratis krukken huren

Als lid van de Ledenvereniging leen je maximaal 13 weken gratis krukken (eiffelkruk, elleboogkruk, onderarmschaalkruk, okselkruk) en looprekken bij de thuiszorgwinkel van Medipoint en Zuiver Zorg. Ook een rollator huur je de eerste 13 weken gratis. Normaal kost het huren van krukken en looprekken € 24,99 voor maximaal 13 weken) en een standaard rollator €9,99 per week. Klik op het producticoon voor meer informatie over onze dienstverlening op dit vlak.

Als u op vakantie bent

Stel je woont in Zwolle en hebt onverwachts krukken nodig op vakantie in Zeeland. Ga dan naar een thuiszorgwinkel of uitleenpunt op jouw vakantiebestemming. Medipoint heeft in heel Nederland vestigingen. Bel voordat je iemand op pad stuurt voor de zekerheid of het betreffende hulpmiddel voorradig is.

Komt je er niet uit? De ledenadviseur helpt

Kom je er niet uit? Wil je met iemand praten over jouw situatie en wat je denkt nodig te hebben? Bel dan de thuiszorgwinkel of de ledenadviseur. Zij helpt u graag en kent de weg in het zorglandschap als geen ander.